3 april 2008

Accountancynieuws 7: De digitale hogesnelheidslijn


Deze week in Accountancynieuws praat ik weer eens een keer over XBRL. Het is overigens de laatste keer dat ik over XBRL schrijf, want voortaan noem ik het E-Reporting. Waarom? Omdat XBRL iets technisch is en dat is niet sexy. U vraagt zich toch ook niet af hoe SMTP, UMTS, GSM en GPS werken? De leverancier heeft daar gewoon iets omheen gebouwd. Dus laten we dat nu snel met E-Reporting ook gaan doen. Begin mei is er in Eindhoven een groot internationaal congres en laten we dan eens aan de wereld tonen dat we in Nederland best wel innovatief bezig zijn. Zet E-reporting dan vast bij u op de agenda voor implementatie dit najaar, zodat we volgend jaar in een keer gebruik kunnen maken van de nieuwe technologie.

Onderzoeker Gerard Bottemanne kwam met het voorstel om ons voorlopig te richten op aanlevering bij de KvK en om de Belastingdienst (mede vanwege de ICT-problemen) voorlopig even met rust te laten. Vind ik op zich een prima voorstel. Focus heet dat in goed Nederlands, en dan schiet het meestel wel lekker op.

Kortom, met E-Reporting komen we in de volgende niet technische fase en dan moeten we als beroepsgroep natuurlijk ook snel een knoop doorhakken over de accountantsverklaring bij een XBRL-, (oeps!) bij een E-Jaarrekening (nee, dat noemen we dus ook geen instance document meer) en de wijze waarop we deze ondertekenen.

Daarnaast maak ik mij zorgen over de rol van accountants bij digitaal factureren. In mijn artikel geef ik een korte beschouwing van wat digitaal factureren is. Tijdens een groot symposium vorige week ben ik in ieder geval maar heel weinig accountants tegengekomen. Of ze moeten zich goed vermomd hebben. Met digitale facturering wordt een aanzienlijke informatiestroom omgezet van papier naar digitaal. Wat betekent dat nu voor onze controleaanpak? Wat zijn de fiscale gevolgen? Wat betekent dat voor onze administratieve dienstverlening? Net de hele boel geoutsourcet naar India? Dat is jammer, want met de verdere digitalisering wordt India misschien wel overbodig. Of ga ik allemaal wat te snel voor u? Innovatie: het blijft leuk.

Geen opmerkingen: