12 maart 2008

Tussendoortje: Een keer inloggen



Wanneer ik in mijn portemonee kijk tref ik daar een kleine twintigtal passen aan. Naast de gebruikelijke bank en creditcards ook de nodige loyaliteitskaarten en natuurlijk ook nog de ziektekostenverzekeringspas. Nadeel van al deze kaarten is dat ze allemaal weer een andere pincode hebben en die moet ik allemaal weer onthouden. Voor de regulier gebruikte passen is dat geen probleem maar die je maar één keer per jaar gebruikt is toch altijd weer diep graven in mijn geheugen. Het liefst zou ik één keer willen hebben die mij in staat stelt om alles mee te doen.

Op het internet is het al niet veel beter, wachtwoord voor telebankieren, weblog, linkedin, hyves, flickr, plaxo en ga zo nog maar even door. Toch heeft men op het internet hier inmiddels een oplossing voor het zogenaamde openid. Met openid is het mogelijk om met behulp van 1 toegangsnaam een wachtwoord meerdere websites te bezoeken. De eerste keer als je met openid aanmeldt bij een website zal hij vragen om jouw gegevens te koppelen aan het openid en hierna kan je je altijd aanmelden met 1 naam en wachtwoord. Belangrijk om die natuurlijk niet te vergeten. Is het veilig? Volgens de makers wel. Ik heb mij zelf aangesloten bij verisign een van de belangrijkste beveiligers op het internet die nu ook openid ondersteunen. Ik zal persoonlijk nog niet mijn creditcardgegevens achter laten bij mijn openid, maar de dienst maakt het leven wel een stuk makkelijker. Nu nog één kaart in mijn portemonee.

Geen opmerkingen: