15 februari 2008

AHA

Vorig weekend stond er een opvallend berichtje van Albert Heijn in de krant. Nee, er was niets mis met de vla of met de chips. Nee, ze waarschuwden mensen dat ze overwhelmed waren door het bezoek van hun net gelanceerde internetsite en ze verontschuldigden zich alvast bij klanten die vertraging zouden ondervinden. Hadden ze natuurlijk een beetje aan zichzelf te danken. De site was gelanceerd met een multimediale campagne in de kranten, op de televisie en heel slim in de winkel. Want in de winkel kreeg je een code waarmee je kans maakt op een jaar lang gratis boodschappen. Dan is het natuurlijk niet vreemd dat je een hoop toeloop krijgt.

Wel gek eigenlijk, dat Albert Heijn zoveel aandacht trekt voor haar nieuwe website. Immers, Albert Heijn is toch die prima lopende supermarkt? In het hogere prijssegment, maar toch de supermarkt die ondanks dat imago met een prijzenslag de concurrentie volledig uit het veld wist te slaan. Met het beste logistieke proces dat volledig geautomatiseerd is. Met een schitterend huisblad dat Nederland een beetje culinair opgevoed heeft. Met die koddige bedrijfsleider die nog het meeste lijkt op je onhandige zwager.

En met een heel leger hamsters die onze reclameblokken regelmatig teisteren. Waarom hebben die nu een nieuwe website nodig?


Die vraag ga ik dadelijk pas beantwoorden. Eerst wil ik met u een kleine tour over de website maken, omdat dat gelijk een deel van mijn antwoord is. Het eerste wat opvalt is dat het een ‘blonde’ website is. Dat is niet wat u denkt, maar in jargon betekent het dat de website heel veel wit bevat en dat is op dit ogenblik erg modern. Direct valt ons oog ook op drie gekleurde blokken: Groen voor recepten, Paars voor assortiment en Oranje voor acties.





Dat is dus gelijk duidelijk en je hoeft dus niet heel lang te zoeken op de site om te vinden wat je wilt. En natuurlijk loopt deze kleurstelling mee, indien we een van deze keuzes maken. Aan de bovenkant van de website zie je een traditioneel menu en daaronder komen in dezelfde kleurstelling weer de keuzes terug, zodat je op ieder moment weet waar je op de website zit. Aan de rechterkant is er nog een frame dat verandert naargelang je de keuze maakt en waar eigenlijk de extra gadgets zitten. En er zitten wat leuke gadgets op deze website.

Leuk voorbeeld vind ik het boodschappenlijstje. Je kiest een recept uit van de website en je sleept de foto van het recept naar het boodschappenlijstje en voilà, alle benodigde gerechten verschijnen op het boodschappenlijstje. En heeft u een bonuskaart, dan kunt u ook terugvinden wat u de laatste tijd heeft gekocht. Ook kunt u het boodschappenlijstje aanvullen met de wekelijks terugkerende boodschappen. En dan zijn er natuurlijk de bonusaanbiedingen (oranje) die Albert Heijn voor u al op zondag beschikbaar stelt op de website. Ook deze kunt u oppakken en meenemen op uw boodschappenlijstje.
Toch nog een nadeeltje. Ja, helaas is de boodschappenlijst niet eenvoudig om te zetten in een bestelling bij de digitale supermarkt. Dat is iets wat ze mijns inziens nog beter kunnen maken.

Voor de kookliefhebber kan je op AH.nl ook een kookschrift samenstellen met recepten van AH, Allerhande, maar ook van jezelf, van je oma en die verre vriendin. Ik weet het, beste lezer, dit artikel heeft een hoog Margriet-gehalte.

Maar terug naar de cruciale vraag. Waarom heeft AH nu als goedlopende supermarkt een sophisticated website nodig? Omdat ze misschien wel beter dan accountants beseffen dat onze wereld langzaam een digitale wereld wordt en dat onze klanten zich steeds langer per week op die digitale wereld begeven. Ze geven de klant daarbij een handige site waar heel veel mogelijkheden op zitten om meer te kopen. Want in de toekomst zegt mijn boodschappenlijstje waarschijnlijk dat die Argentijnse Rode wijn prima past bij het gerecht dat ik net heb uitgekozen. Daarnaast weet Albert Heijn als geen ander het gedrag van haar klanten, welke recepten wel of niet aanslaan en welke artikelen dus wel of niet ingekocht hoeven te worden.

Zou het ooit zover komen dat op de voorkant van de krant een advertentie van een accountantskantoor staat met de mededeling dat door de overweldigende belangstelling van de cliënten de website tijdelijk niet bereikbaar is geweest? Dat als u uw XBRL-bestanden wilt aanleveren, u even wat geduld moet hebben? Ik denk het niet. Ik heb deze week wat bijeenkomsten bijgewoond en sta er weer versteld van hoe accountants toch nog steeds denken in papieren stromen terwijl de werkelijkheid is dat we leven in een steeds meer digitale samenleving. Dat accountants zich dus bewust moeten worden dat ze in de toekomst geen verklaring moeten geven bij papieren documenten maar elektronische bestanden. Hoe je dat doet? In ieder geval niet door deze te ondertekenen met een vulpen. En we kunnen natuurlijk wel kritisch zijn op bijvoorbeeld het NTP, maar wat hebben we als beroep nu de afgelopen jaren zelf gedaan? Is er al een accountantsverklaring bij een XBRL-jaarrekening? En hoe zit het met de handtekening? Hoe modern is uw website en heeft u al eens aan een klantenportaal gedacht? Aha.

Prettig weekend!

Geen opmerkingen: