23 november 2007

Wakker worden



Heeft u ook weer zo een democratische mail in uw mailbox gevonden? Ik doel dan op een mail namens de Stichting Wakkere Accountant. Dit keer hebben ze 10 kandidaten gesteld voor het bestuur van het NIVRA, volgens de mail het team voor democratie en vernieuwing. Het valt me eigenlijk nog mee dat de Stichting Wakkere Accountant niet een politieke beweging is gestart, dat is tegenwoordig ook populair of moet ik roepen populistisch?



Ik moet wel een beetje op mijn woorden passen, want mijn collega Marco Korff is een van de kandidaten voor het NIVRA-bestuur en voordat je het weet, word ik dadelijk door de stichting beschuldigd van stemmingmakerij of het bevoordelen van een bepaalde groep mensen. Ik wil u dus vragen om zelf uw mening te vormen over de voorstellen van de Stichting Wakkere Accountant. Dat doen we immers in een Democratie.



Daar heeft u wel een probleempje, want de website van de stichting werkt op het ogenblik niet. Dat is wel zonde als je net een mail heb gestuurd met 10 verwijzingen naar die website. Nu kan ik natuurlijk flauwe grapjes gaan maken dat accountants en ICT nog steeds niet samen gaan, ook niet als ze wakker zijn. Maar dan loop ik misschien het risico dat ik er van beschuldigd word dat ik de site misschien wel gehackt heb, maar dat is zeker niet zo; daar ben ik te veel accountant en te weinig technicus voor.




Voor het democratische gehalte is het denk ik wel belangrijk dat de site weer snel tot leven komt, want dan alleen bent u in staat om kennis te nemen van de voorstellen van de stichting.


Denkt u nu ‘Die Fouk is ook niet aardig voor zijn collega’ om zo reclame te maken voor deze stichting. Daar heeft u gelijk in, maar in deze tijden moet je erg op je woorden passen. Voordat je het weet, word je bedreigd en moet ik dadelijk onder politiebescherming staan. Nee, om toch voor mijn strikt persoonlijke mening uit te komen, dat mag toch ook in een democratie: ‘Ik ben het niet eens met de voorstellen van de Stichting Wakkere Accountant. Men zegt democratie te willen, maar men wil eigenlijk het totale bestuur van het NIVRA vervangen door eigen bestuurders. Dat noem ik – met alle respect – geen democratie, maar een staatsgreep. Maar misschien zijn de belangrijkste zinnen uit het hele verhaal van de stichting wel de volgende: ‘Ook het onderscheid tussen openbare en overige accountants maakt dit amendement volstrekt duidelijk. Iedereen staat het vrij om openbaar accountant volgens de VGC te blijven, ook zonder AFM-inschrijving. Alle andere collega's komen in deel C van de VGC, maar kunnen zich desgewenst commercieel als accountantskantoor blijven presenteren.’ Dit komt op mij over als ‘wel de lusten maar niet de lasten’ en daar zit hem volgens mij de crux bij al deze protesten.




Prettig weekend

Geen opmerkingen: