5 november 2007

Echte leiders kijken verder



Ik weet niet hoe het komt, maar iedere keer als ik de Accountant lees staat er wel weer een artikel in waarbij het haast onmogelijk is om er niet op te reageren. Komt het doordat ik zo graag mijn mening geef, doordat ik schrijf voor een concurrerend blad of doordat de Accountant zo uitdagend is?

Het artikel waar ik dit keer op wil reageren, staat onder het kopje financieel management en heeft als titel ‘Columbus ontdekte Amerika zonder IT en KPI’s’ van Koen Perik. In de eerste plaats lijkt mij het antwoord eenvoudig; dat is ook logisch want in die tijd had men nog geen IT en ook nog geen KPI’s. Volgens de schrijver van het artikel had Columbus ook nooit Amerika ontdekt als hij van de moderne middelen gebruik had gemaakt. Ook dat ben ik met de schrijver eens, want Columbus wilde helemaal niet naar Amerika maar naar India en daar is hij eigenlijk nooit aangekomen. Dus de vraag is of Columbus geslaagd was in zijn missie? Nee, maar onderweg heeft hij wel de ‘mazzel’ gehad om Amerika te ontdekken. Wat is dan de moraal van het artikel? Dat we goed moeten nadenken over wat we wel en niet kunnen met IT, managementconcepten (als de balanced scorecard) en financieel management. Dat voorkomt volgens de schrijver een hoop verspilling van tijd en geld.

Daar moet je het natuurlijk wel mee eens zijn. Maar je moet altijd goed nadenken voordat je dit soort dingen inzet binnen je organisatie. Maar ik kan ook genoeg tegenwerpingen verzinnen. Zonder ICT (de cruciale ‘C’ wordt door de auteur niet gezien) waren we nooit op de maan gekomen of hadden we nooit het Internet gekend. En het grappige is dat juist daardoor de aarde weer plat is geworden.

Ik wil dan nog wel een stapje verder gaan, want dan zou ik ook kunnen beweren dat organisaties best zonder management kunnen. Managers zijn – met alle respect – de grootste kostenpost van ondernemingen. Want zodra je een managementlaag hebt geïmplementeerd, wil die het liefst een managementniveau daaronder. Want: hoe meer lagen, hoe meer macht.

Of bedoelde de schrijver dat je als je iets nieuws wil ontdekken de gebaande weg moet verlaten? Dat je je als leider (dat is heel wat anders dan een manager) niet blind moet staren op vandaag maar dat je verder moet durven kijken? Dat je, zoals Columbus, de andere kant op vaart zonder te weten waar je terecht zult komen? De weg is misschien wel erg lang of kort maar in ieder geval onzeker. Echte leiders durven dat, echte leiders zoals Columbus.

Geen opmerkingen: