27 augustus 2007

Lees eens wat anders..


Fouk vroeg mij onlangs of ik als zomergast aan wilde schuiven in zijn weblog. Omdat zomergasten bij mij altijd het nodige 'culturele' in mij los maakt daarom een zomergastlog in stijl.

Onlangs vroeg een bestuurder van een middelgroot kantoor mij hou hij meer creativiteit in zijn organisatie kreeg. Mijn antwoord was tweeleding. Ten eerste moet je de juiste mensen in je organisatie hebben. Ten tweede moet je vooral goed om je heen kijken en veel lezen buiten het eigen vakgebied om. Een zekere belangstelling voor cultuur kan daarbij absoluut helpen. Een hoogleraar die ik onlangs sprak merkte op dat uit een onderzoek bleek dat accountants het slechtst scoren als het gaat om kennis van cultuur. Daar zit wel wat in. Want als ik met accountants over films, boeken of theater praat blijft het altijd erg stil. Terwijl films als "The Minority Report" of "The Matrix" de kijker aan het denken zetten over de manier waarop onze maatschappij zich ontwikkeld. Maar ook als het om lezen gaat komen veel accountants niet verder dan het plaatselijke dagblad, accountancynieuws en wellicht nog een opinieweekblad. Dit alles onder het mom van 'we hebben geen tijd'. Voor mijzelf geldt echter dat ik snel zou opdrogen als ik mij bij die beperkte reeks van informatiebronnen zou houden. Daarom schaf ik maandelijks een behoorlijk arsenaal van tijdschriften van allerlei snit aan. -Nee geen Playboy oid ;-) - daaruit transformeer ik dan de trends die er spelen, welke thema's zijn momenteel 'hot' en wat zijn de maatschappelijke ontwikkelingen. Daaruit destilleer ik dan weer de gevolgen voor de accountancybranche. Voor de vakanties bewaar ik dan een grote hoeveelheid leesvoer die niets te maken heeft met vakliteratuur of accountancy. Dat stimuleert de geest en zorgt ervoor dat ik buiten bestaande kaders op zoek ga naar nieuwe oplossingen. Daarnaast vind ik het erg mooi als een schrijver mooie zinnen gebruikt en de taal zo inzet waarvoor taal bedoeld is namelijk om de geest te bewegen. Afgelopen zomer heb ik mij zo wederom op een aantal interessante boeken gestort. Een bloemlezing treft u hierna aan.





"Kentering van een huwelijk" door Sándor Márai. Dit boek handelt over de ontwikkelingen aan het eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw in Boedapest. Vanuit drie verschillende perspectieven wordt ingegaan over de waarde van echte gevoelens. Een leerzaam boek dat iets laat zien van motieven van mensen als er gekozen moet worden in kritische situaties.





In de reeks literaire thrillers heb ik een heel rijtje aan boeken gelezen zoals: "IJsprinses" van Camilla Läckberg, "Slaap met me" van Joanna Briscoe, "Het Vrouweneiland" van Inger Frimansson en "De nacht van vier november" van Karin Fossum. Stuk voor stuk hoogtepunten uit de Scandinavische literatuur. De laatste jaren heeft het genre literaire thriller ook in Nederland zijn opgeld gedaan. Een schrijfster die daar veel garen bij spint is Saskia Noort. Verleden jaar heb ik de nodige boeken van haar gelezen. Persoonlijk houd ik echter meer van de schrijfstijl van Esther Verhoef, in de vakantie heb ik mij menig uurtje vermaakt met haar nieuwste boek "Close Up", daarnaast heeft "De Stille Zonde" van Lieneke Dijkzeul mij de nodige uurtjes slaap gekost.



Als er een cultuur is waar ik weinig van begrijp en weet dan is dat wel de cultuur uit landen als Pakistan, Marokko en Turkije. Door het lezen van het boek "Kostbaar bezit" van Naema Tahir heb ik daar enigzins meer zicht op gekregen. Alhoewel het een cultuur blijft die ik op veel punten 'raadselachtig' vindt.





Het laatste boek dat mijn aandacht vroeg was "Gods Callgirl" het levensverhaal van Carla van Raay. In eerste instantie een non, later een prositutuee en weer later hulpverlener. Een aangrijpend boek dat na het lezen nog wel even in je gedachten blijft rondzweven.





Moet de lezer van deze weblog nu al deze boeken lezen om creatief te worden? Ik denk van niet. Maar ik hoop dat degenen die op zoek zijn naar echte creativiteit ontdekken dat het lezen en denken buiten de eigen kaders en beroepsgroep een absolute randvoorwaarde is om creatief te zijn. Dus gaat u nog op vakantie vergeet de leestips van Fouk en loop nog langs de boekhandel en sla uw slag.

Zomergast

Jan Wietsma

Geen opmerkingen: