21 mei 2007
Negatieve campagnes deugen niet
In de Accountancynieuws van afgelopen vrijdag heb ik het over het tekort aan mensen in de accountancy. Dat tekort is nijpend en accountantskantoren grijpen naar steeds radicalere methoden om nieuwe mensen te werven. Berk reist met een vrachtwagen met videoscherm de vestigingen van concurrenten af om nieuwe mensen te werven. De collega’s reageren niet allemaal even positief hebben we inmiddels uit de pers begrepen. Vorige week woensdag begon ook de digitale campagne en die is al even irritant, want hij bedekt de helft van het nieuws van Accountancynieuws. Thema is duidelijk de work life balance, die bij Berk vooral voor elkaar is en die bij de rest van de wereld niet goed is.
Ook Arenthals heeft zich in het wervingsgeweld begeven met een fictief accountantskantoor onder de naam Beep. Beep is een fictief Big Four-kantoor met een werkweek van 9 dagen, pizzabezorgdienst en een eigen flitsscheidingafdeling. Ook hier is het verhaal de work life balance, die bij Arenthals goed voor elkaar is en bij de rest van de wereld niet goed is.
Okee, de reclamebureaus zijn door de marketingmanagers en hr-consultants goed gebriefd. Actueel thema in de accountancy is de work life balance en bij de grote 4 is dat helemaal niet goed voor elkaar. Daar moet de marketing campagne op gericht zijn, en denk als je blieft een beetje ‘out of the box’, want de nood is hoog.
Nu hebben al die HR-managers, marketing managers en reclamebureaus nog nooit gehoord van artikel 5, ‘eer van de stand’. En in de nieuwe beroepsregels zijn we hem natuurlijk ook kwijt geraakt. ‘Eer van de stand’ was de regel dat je niets mocht doen wat het beroep in een kwaad daglicht kon stellen. En wat doen die nieuwe campagnes? Ze stellen dat onze grote broers verworden zijn tot moderne slavenhuizen van deze tijd. Waar mensen geen tijd meer hebben voor een normaal gezinsleven en de declaratiedrang ongekende proporties heeft aangenomen.
Natuurlijk we kennen allemaal de verhalen van de borreltafel of in onze studietijd. Ook toen kwamen de mensen van de grote vier op vrijdag in het pak om nog even een paar declarabele uurtjes te kunnen pakken. Maar herhaaldelijk blijkt dat mensen bij de grote vier best tevreden zijn en diegenen die er niet tegen kunnen, gaan gewoon weg.
Wat ik dus tegen heb op de huidige campagnes is dat ze zo negatief zijn, negatief over grote accountantskantoren. Het risico bestaat daarbij dat het accountantsberoep in zijn algemeenheid daardoor in een kwaad daglicht komt te staan. En dan moeten de dames en heren marketeers maar weer eens hun basiswerken erbij pakken en daarin staat dat een negatieve campagne niet werkt. Coca Cola maakt ook geen reclame dat Pepsi niet lekker is, nee ze creƫren een meerwaardegevoel bij het merk Coca Cola.
Wat is het meerwaardegevoel wat ik bij Berk krijg? Wat is het ‘meerwaardegevoel’ dat ik bij Arenthals krijg? ………………………………..Dat het verloop er 20% of meer is en dat zegt mij genoeg!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten