Toen ik mijn laatste
blog schreef, met de titel ‘Afscheid van een goede vriend’, kon ik mij niet
voorstellen dat ik voor het einde van het jaar nog een keer afscheid zou moeten
nemen van een goede vriend en nu zelfs een van vlees en bloed.
Net voor de kerst
kreeg ik te horen dat mijn goede vriend Marcel Smit op 46-jarige leeftijd was
overleden. Dat komt wel binnen als je van hetzelfde bouwjaar bent. Afgelopen
zaterdag hebben we op een mooie en waardige wijze afscheid genomen van Marcel.
Marcel was geen bekende figuur in de accountancy; hij was zelfs geen accountant
en toch ben ik van mening dat het accountantsberoep door het wegvallen van
Marcel een zeer waardevol iemand verliest. Marcel was namelijk wat Pieter de
Kok een data hero zou noemen; iemand die zich volledig had toegelegd op het
gebruik van data-analyse in de breedste zin van het woord. Dat was ook een
beetje de rode draad door zijn carrière. Hij kwam bij Paardekooper voor het
eerst in contact met data-analyse en zou dat verder zijn gehele carrière bij
CaseWare IDEA, TNT en PwC blijven toepassen. Hij was daarbij altijd op zoek
naar nieuwe mogelijkheden en innovaties. En als u denkt ‘Maar data-analyse, dat
is toch al zo oud als de weg naar Kralingen?’, dan moet u nodig op een
bijscholingscursus. Data-analyse, in combinatie met Big of Smart Data, process
mining en het gebruik van super rekenkracht, is een van de disruptieve
technologieën waar de accountancysector mee te maken krijgt. Ons laatste
telefoongesprek ging over de kansen die hij nu kreeg binnen PwC om een nieuw
data-analyseteam op te zetten van 17 man en dat heel snel te laten groeien.
Misschien wel op het tipping point van het gebruik van data-analyse kan Marcel
daar helaas geen deelgenoot meer van zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten