17 september 2012

ICT 2020? 2013??



De ICT-special van Accountancynieuws viel op de mat; een harde klap, hij was dikker dan normaal. Ik was natuurlijk vooral benieuwd naar het rondetafelgesprek met de softwareleveranciers. Zouden de vonken er vanaf vliegen, zouden de Nederlandse softwareleveranciers dan eindelijk komen met de oplossingen voor de accountant 3.0? Eind vorig jaar had ik de mannen (het zijn alleen maar mannen) een standje gegeven, want echt innovatief zijn ze niet. Dus nu, driekwart jaar later, hadden ze natuurlijk veel moois voor ons bedacht. En natuurlijk helemaal HTML5, dus te gebruiken op onze pads in onze adviesgesprekken met klanten. Wat ik wel een beetje teleurstellend vond, is dat geen van de leveranciers mij het afgelopen jaar heeft uitgenodigd om eens mee te denken over oplossingen voor onze praktijk. Maar men heeft intern natuurlijk genoeg creativiteit om iets moois te verzinnen.

Dus ik op vrijdagavond snel naar het kleinste kamertje, om even op mijn gemak kennis te nemen van al het moois dat er op ons af komt. Na een diepe kreun kwam mijn vrouw bezorgd vragen of het wel goed ging. Nee, het ging niet goed. Alles wat ik las, waren loze woorden, vage beloften en – misschien nog wel erger – er werd weer afgegeven op accountants en gebruikers van de software. Wij hebben als accountants inmiddels geleerd dat we moeten luisteren naar onze klanten, en dat de klant altijd gelijk heeft. En terwijl wij hard ons best doen om de verwachtingskloof met het maatschappelijk verkeer te dichten, lijkt het wel alsof er een steeds diepere kloof ontstaat tussen de accountant en de softwareleverancier. Wat moet je met taakgerichte software, het app-model, de piramide en taakgerichte interfaces? En dat vermengen we dan een beetje met SBR, elektronisch factureren, XBRL GL en het laatste buzz word ‘Big Data’. Ja, dit is het strategische niveau van onze softwareleveranciers. Hoe wij als accountantskantoren om moeten gaan met een steeds meer hybride wordende omgeving, waar het verschil tussen een SaaS- en een lokale oplossing verdwijnt, hoor ik niet. Van de traditionele leveranciers hoor ik ook niet hoe ik hun op oude technologie gebaseerde oplossing vandaag de dag een beetje fatsoenlijk kan installeren op een gevirtualiseerde omgeving. Het lastige is ook dat de leveranciers langs elkaar heen – en vooral voor zichzelf – praten. Neem nu elektronisch factureren. Als dat zo gemakkelijk is, kan ik dan nu al probleemloos mijn facturen van pakket A naar pakket B sturen? En wordt deze factuur dan automatisch ingelezen en geboekt, en niet globaal maar in detail? Waar is dan het platform van de Nederlandse software-industrie, waar ik net als bij de bank kan opgeven van welke leveranciers ik mijn facturen elektronisch wil ontvangen? (........) Juist, dan blijft het stil.
En hoe heeft de software-industrie SBR opgepakt? Is dat in de afgelopen jaren mooi geïntegreerd in de software, en kan ik dus mijn SBR-codes uit het boekhoudpakket meenemen naar de rapportagesoftware en dan weer door naar de fiscale software? Of heeft iedereen zijn eigen puist gebouwd achter het pakket? Of gewoon ingekocht van een derde partij? Laten we dan gewoon eerlijk zijn: daar bouw je echt geen businessmodel op.

Tot slot geven de leveranciers aan dat het businessmodel van accountants onder druk staat en dat de jaarrekening de langste tijd heeft gehad. Ja natuurlijk, dat wisten wij nog niet. Kijk eens naar de accountancy top-30; dan zie je dat als een gigantische tsunami op je af komen. Maar heren, de serieuze accountantskantoren hebben in de afgelopen jaren al lang hun fabriek/backoffice voor de traditionele dienstverlening op orde gebracht. We werken daar nu superefficiënt; vaak dankzij – of ondanks – jullie geweldige software. Grote delen van de processen zijn weggeautomatiseerd en worden gevolgd door middel van workflows, die andere zaken automatisch aansturen. We hanteren daar al lang vaste prijzen, hoewel het vaak verdomde moeilijk is om dat in jullie systemen weer een beetje fatsoenlijk te registreren. En, zoals in iedere industrie met lage marges die onder druk staan, doen wij nu een beroep op onze leveranciers om ook mee te doen om onze marges enigszins in stand te houden. Dat betekent dat wij best bereid zijn om te betalen voor innovaties die tijd besparen. Daar staat tegenover dat wij voor de oude, gedateerde zaken natuurlijk minder over hebben. Boekhouden tendeert naar gratis :-). Rapportagesystemen zijn gebaseerd op zeer verouderde technieken en zij zijn hun onderhoudsvergoedingen dus niet meer waard. Met SBR kunnen wij ons vooralsnog niet onderscheiden, en door de wijze waarop jullie het hebben ingebouwd, kunnen wij daar geen efficiency mee bereiken. Dus kan het nooit zoveel kosten. In de echte industrie neemt bij een teruggang in de markt een deel van het kanaal ook een deel voor zijn rekening. Mijn voorstel is om volgend jaar de prijzen voor onderhoud en de maandelijkse bedragen met 20% te verlagen; dat is zo’n beetje wat wij nu ook op onze marge inleveren. De leverancier die dat durft te doen heeft ballen, en die snapt echt iets van de markt. De ICT-special van Accountancynieuws is op het kleine kamertje achtergebleven; u mag zelf invullen wat ik ermee gedaan heb.



2 opmerkingen:

Gerjan Soede zei

Wordt het dan geen tijd voor de Accountant om zijn eigen Apps te maken. Waarom wachten op de softwareleveranciers op hun interpretatie over wat een accountant nodig heeft.

Als de verwachtingskloof tussen klant en accountant door gebrek aan goede applicaties niet te overbruggen valt. Is het dan niet de methode om jezelf te onderscheiden?
Al is het alleen maar op gebied van advisering.

Op het gebied van geautomatiseerd boekhouden moet al helemaal niet worden gewacht op de softwareleveranciers. Als wij vinden dat wij dit nodig hebben om te kunnen overleven, waarom dan niet de programmatuur eisen van onze leveranciers. Immers wij zijn toch ook klant?
En anders worden wij toch hun concurrent? Ik zie hier dus gaten in hun diensverlening dus kansen voor nieuwe ondernemers.

Ik vind het te makkelijk om de softwareleveranciers de schuld te gaan geven. Ik denk ook niet dat dit de methode moet zijn om ze wakker te schudden. Dat doe je in mijn optiek alleen als je het voorbeeld geeft.

Corné van Hoof - Techdocs zei

Er is in de markt een oplossing voor het koppelen van data tussen verschillende applicaties. De zogenaamde Enterprise Service Bus (ESB). IBM WebSphere en Microsoft Biztalk zijn daar voorbeelden van.

Via webservices wordt de data via XML format aangeboden aan de ESB, deze zorgt voor de juiste datatransactie naar de andere applicaties op basis van opgestelde businesrules.

In de automotive industrie en reisbranche worden ESB's al langer toegepast.