31 december 2011

Twitter top 100 accountancy 2011

De laatste dagen van het jaar worden altijd gevuld met overzichten, ‘the best of’ en natuurlijk de top 100, top 250 of zelfs de top 2000. Op accountancyvisie staat de accountancy twitter-top 100 van 2011, gebaseerd op de twittergids accountancy-top 100 en de Kloutscore. Bij het bekend maken van de vorige top 100 heb ik al aangegeven wat mijn commentaar is op de twittergids-top 100; die kijkt namelijk alleen naar het aantal volgers. Bij Klout kijken ze naar de true reach, wat eigenlijk veel meer zegt over hoe succesvol een twitteraccount is. Ik heb daarnaast 3 categorieën gemaakt:

· accountants;

· accountantskantoren;

· leveranciers/adviseurs.

Van iedere categorie publiceer ik de top 5. Aan de winnaars van iedere categorie wordt op 29 februari 2012 tijdens het #Tuacc Busy Season Break Event hun prijs uitgereikt (nee, het zijn geen Oscars).

Accountantskantoren hebben nog geen succesvolle twitterstrategie

Zijn er ook nog opvallende zaken? Ja, vooral in de categorie accountantskantoren valt op dat de accountantskantoren – met uitzondering van de winnaar KPMGMKB en goede tweede BDONL –lage Kloutscores halen, ondanks het feit dat sommige kantoren wel veel volgers hebben. De kantoren zijn dus nog voornamelijk aan het zenden en komen blijkbaar nog niet met voldoende eigen unieke content. De kantoren gaan via twitter dus nog niet in gesprek met (potentiële) klanten. Kortom, kantoren moeten beter nadenken over hun twitterstrategie. Alleen het zenden van algemene informatie leidt niet tot succes.

Succesvoller zijn individuele accountants, hoewel daar ook opvalt dat een aantal accountants wel een groot aantal volgers heeft, maar zelf niet of nauwelijks actief is op twitter. Met de Kloutscore vallen deze door de mand. De top 5 van de groep accountants ziet er heel anders uit dan de twittergids-top 100.

En de winnaars zijn……

In de categorie accountants: Henk Boshove

In de categorie accountantskantoren: KPMGMKB

In de categorie leveranciers/adviseurs: Mark Appel

Alle winnaars van harte gefeliciteerd! Jullie zijn van harte welkom op 29-2-2012 om jullie prijs in ontvangst te nemen!










4 opmerkingen:

Jurroen zei

Beste Fouk,
Een interessant lijstje. Maar wel een kanttekening: Klout meet veel meer dan alleen twitter, maar ook bv Facebook, Linkedin, Foursquare en Google+. De score zegt dus ook iets over hoe "breed" iemand met social media bezig is.

Om het maar meteen te illusteren: zowel jouw Kloutscore als die van Jan Wietsma is lager dan de mijne. Maar dat ligt zeker niet aan Twitter, want op Twitter zullen, of nu in aantallen volgers gemeten wordt of in bereik, jullie mij met meer dan een tweetlengte verschil verslaan.

Het is dan ook logisch dat de twitteraccountants van kantoren een relatief lage Kloutscore hebben. De vraag is namelijk of ze in Klout alle socialmedia die ze gebruiken gekoppeld hebben, en als dat al zo is, dan telt bij Klout nog niet alles mee (bijvoorbeeld een Facebookpagina telt nog niet mee). De berekening van de score vind je op: http://klout.com/#/understand/score

Fouk Tsang (1968) zei

Jurroen helemaal gelijk maar het blijft lastig om een heel goed vergelijk te maken. Klout is een van de beste.

Jurroen zei

Een, Fouk. Overigens denk ik ook dat we ons niet te eenzijdig op Twitter moeten richten. Het gaat toch meer om "beïnvloeding" via sociale media in het algemeen, en dat meet Klout (al wordt niet alles meegenomen). Volgend jaar misschien een Social media top 100 accountancy?

Bas zei

Beste Fouk,

Zijn de volledige lijsten (top 100) inzichtelijk naast de 4 slides per groep?