26 april 2011

Audit alert: The social media bubble

Social Media en apps zijn op dit ogenblik de hottest thing in town; niet alleen bij gebruikers, maar ook bij beleggers. Toch wordt er al weer gevreesd voor een nieuwe dotcom bubble, want de bedragen die op dit ogenblik worden genoemd voor de waardering van bekende, maar ook onbekende, social media sites en apps zijn soms onvoorstelbaar. De laatste schatting voor Facebook is 65 miljard US $, Groupon (kent u het?) is bijna 20 miljard $ waard, Twitter een kleine 4,5 miljard $ en LinkedIn een kleine 2,2 miljard $. Ik zie u denken ‘Had ik ook maar een beetje verstand van ICT gehad, dan was ik geen accountant geworden, maar een slimme nerd’. Maar we kunnen natuurlijk wel vraagtekens zetten bij deze waarderingen, hoewel een echt vergelijk met de dotcom bubble ook niet echt mogelijk is. In de dotcom-tijd spraken we over een nieuwe economie, die heel de wereld zou gaan veranderen en waar winst maken niet echt meer een issue is. Die les hebben we met duur geld betaald. Groot verschil is dat veel (let op: ik zeg niet alle) social media sites en apps gewoon geld verdienen. Daarnaast zijn de investeringen die deze clubs moeten doen niet verschrikkelijk groot meer. In de begintijd van internet kostte het bouwen van een site nog kapitalen; software ontwikkelen was vroeger erg arbeidsintensief. Echter, programmeertalen zijn een stuk intelligenter geworden en vergen dus veel minder tijd om te ontwikkelen. In het begin van het app-tijdperk hebben we natuurlijk nog een aantal slimme studenten gezien die gewoon op een zolderkamer een leuke applicatie ontwikkelden. En de waarde is natuurlijk moeilijk te schatten; recentelijk werd bekend dat Facebook 250 mobiele gebruikers heeft, dat wil zeggen dat mensen via hun mobiele telefoon Facebook benaderen. Toch wordt er gewaardeerd en hier ligt volgens mij de link met ons beroep. Ongetwijfeld zal er bij een aantal bedrijven op de wereld hun belang in Facebook op de balans staan (Microsoft heeft een belang van bijna twee procent meen ik) en er is dus ook een accountant die daar weer iets van moet vinden. Misschien is het tijd voor een wereldwijde audit alert om de hype toch een beetje uit de fles te krijgen en social media- en app-ontwikkelaars toch vooral conservatief te waarderen. We zullen dan misschien wel voor gekke henkie uitgemaakt worden en vooral geen beeld hebben van het marktpotentieel, maar we zijn nu nog even aan het uitleggen waarom wij de laatste keer financiĆ«le producten zo hoog hebben gewaardeerd. Misschien iets voor de beroepsorganisatie om over na te denken.

Geen opmerkingen: