2 november 2010
De kracht van Social Media en innovatieve accountants
Wie nog twijfelt aan de kracht van social media en in het bijzonder aan de kracht van Twitter heeft de afgelopen weken het gelijk niet aan zijn kant gekregen. Er waren de afgelopen weken meerdere voorbeelden. Laat ik met de meest actuele beginnen.
Zaterdagavond was heel twitterend Nederland al op de hoogte van het overlijden van Harry Mulisch. Door een fout van NOS-teletekst had er namelijk 1 minuut op teletekst het bericht gestaan dat Mulisch was overleden. Er ontstond die avond veel discussie of het door NOS-teletekst gebrachte bericht nu wel of niet waar was. De volgende dag, na het officiƫle bekendmaken van het overlijden, kwam de hoofdredactie van de NOS-nieuwsredactie met een opvallende en transparante verklaring waarin zij hun fout ruiterlijk toegaven. Nieuwsmedia zullen er rekening mee moeten houden dat zij steeds minder vaak het breaking news zullen brengen gezien de snelheid van communiceren binnen social media.
Het tweede voorbeeld is natuurlijk de actie van Youp van het Hek tegen de klantenservice van T-Mobile. Nog voordat Youp zijn column in NRC publiceerde maakte al via twitter bekend wat hij wilde bereiken en kreeg hij daarover enorme bijval. Het was immers ook pas nadat hij zijn klacht over T-Mobile had getwitterd, dat T-Mobile in actie kwam. De vraag is nu welke reputatieschade dit voor T-Mobile oplevert. Experts schatten het in de tonnen. Ik heb inmiddels begrepen dat T-Mobile een grappige reclame als tegenoffensief aan het inzetten is, een kritische zelfblik zou inderdaad de schade kunnen beperken. De moraal: iedere organisatie moet zich afvragen welke reputatieschade zij kan oplopen door social media.
Derde, veel bescheidener, voorbeeld is de tweetup die twee weken geleden werd georganiseerd door Pieter de Kok van Coney. In een reactie op het blog van Marcel Pheijffer ontstond er op twitter, tussen Pieter en Wilco Schellevis, de gedachte om eens bij elkaar te komen en met een aantal mensen te debatteren over de toekomst van het accountantsberoep. Dit ging natuurlijk rond op Internet en er melde zich spontaan 20 mensen aan. Het Financieele Dagblad kreeg er lucht van en wijdde er twee artikelen aan. Inmiddels staat er voor aanstaande vrijdag (5 november) een nieuwe tweetup en het aantal aanmeldingen is inmiddels de 30 gepasseerd. De uitkomsten van de discussie kunt u hier volgen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
Goede treffende voorbeelden van de kracht van Social Media, zo zijn er overigens nog genoeg meer te melden. We kunnen tegenwoordig niet meer om het medium heen, zeker met betrekking tot nieuws.
Een reactie posten