16 augustus 2010

En nu op naar Sinterklaas en de Kerst…..



De vakantie is voorbij. Althans, die van mij zit er weer op. Uitgerust, genoten van een goede vakantie in Frankrijk en klaar voor het nieuwe seizoen. Dus nu op naar Sinterklaas en de Kerst…. Het zal mij namelijk niet verbazen dat we volgende week in de schappen van de supermarkt de eerste pepernoten en kruidkoek zullen signaleren. Voor de vakantie had het Engelse warenhuis Selfridges haar kerstafdeling al geopend. ‘Inspelen op het seizoen’ noemen ze dat in de retail. Wat gaat u doen na de vakantie? Er zijn ongetwijfeld nog wat laatste jaarrekeningen af te ronden en de interim-controles moeten goed worden voorbereid. Maar eigenlijk is dit toch wel een beetje het wat slappere seizoen voor de accountancy. Dus tijd om nieuwe software te implementeren, wat eerste tests uit te voeren met XBRL, nadenken wat nu echt te doen met social media. Of zou de economie nu echt aan het aantrekken zijn en zouden de eerste tekenen van het economisch herstel ook weer gaan doorslaan in ons werk? Komen er weer klanten met uitgebreide adviestrajecten, overnames of andere plannen? Vorige week was ik een dagje in Amsterdam en het viel mij op dat in bijna iedere winkel wel een bordje hing dat men op zoek was naar nieuw personeel. Ook op veel Amerikaanse websites kom ik het bordje ‘We are hiring’ heel vaak tegen. De eerste signalen. Of is de economische groei voornamelijk nog gebaseerd op de groei in voornamelijk China en de behoefte van rijke Chinese consumenten aan Europese producten?



Indien de economie aan het aantrekken is en ook accountantskantoren het bordje ‘we are hiring’ weer gaan ophangen, kunnen de draaiboeken van voor de crisis weer uit de kast en zal de strijd om human capital weer losbarsten. Via Twitter was accountantskantoor Coney in ieder geval op zoek naar een Accountant 3.0. Dat getuigt van visie, want moeten we op zoek naar meer van hetzelfde of moeten we ons eerst eens gaan bedenken hoe ons kantoor in de toekomst eruit ziet en welke mensen wij dan nodig hebben? Dat is in ieder geval iets waar ik de komende maanden mee bezig ben. Binnen de SRA is er namelijk het project 2020, waarin wij ons afvragen hoe het accountantskantoor er in 2020 uit gaat zien en – misschien nog wel belangrijker – welke mensen er werken. Belangrijke vraag is dan ook welke diensten we verrichten en hoe het economische landschap eruit ziet. Zeer lezenswaardig daarvoor is het ACCA-rapport ‘The World in 2030’, waarin de ontwikkelingen voor de accountancydienstverlening tot aan 2030 worden geschetst.

Wat ik nog verder ga doen tot aan de Kerst? Allereerst natuurlijk verwezenlijken wat we dit voorjaar bedacht hebben. We zijn druk bezig met een nieuw businessconcept, maar daar hoort u ongetwijfeld in september meer over. We starten met de tweede fase van een grote software-implementatie. En we zullen de eerste XBRL-jaarrekeningen gaan maken. Ik merk weer een toenemende belangstelling voor elektronisch factureren en daarover moet ik eind september weer een lezing houden. Misschien dat we dan gelijk via dit weblog weer eens een update geven van het boekje dat ik samen met Tonny Dirkx een jaar geleden mocht schrijven. Ik moet nog een presentatie maken voor de Accountancynieuwsdag en die gaat – hoe kan het ook anders – over innovatie in de accountancy. Kernwoorden voor deze presentatie zullen in iedere geval zijn: informatiedominantie, businessmodellen en het leveren van een unieke gebruikerservaring. U merkt het al, het verhaal staat in de grondverf, nu alleen nog even aflakken. Ga proberen mijn eigen zaag scherp te houden door een business course te volgen aan Nyenrode, samen met 10 andere bestuursleden van zakelijke dienstverleners.

En dan denk ik dat het veel sneller Sinterklaas is en kort daarop Kerst: time flies when you are having fun.

2 opmerkingen:

Jan Wietsma zei

Op 26 augustus wordt het rapport The Future of Accountancy besproken tijdens een ACCA-bijeenkomst in Amsterdam. Ik zit in het discussieforum.

Aanmelden kan via:
http://www.bppnederland.nl/acca/uitnodiging_future_role_of_accountancy.pdf

StudyNotes4u zei

This is a truly respected post. Thanks as a service to posting this
Check my ACCA website ACCA Study Material