23 juni 2010

Wrapup Amerika



Ik ben inmiddels een week terug uit Amerika, maar ik heb nog steeds een beetje moeite om de opgedane ervaringen een plaatsje te geven. Jetlag of gewoon zodanig ge├»nspireerd dat ik er nog even over doe om alles te verwerken. Een ding is duidelijk: organisaties die continu durven te innoveren, zijn succesvol. Dat was ook de les van prof. Krishnan, die we kregen op de universiteit van Michigan. Krishnan schreef samen met wijlen prof. Prahalad het boek "The New age of innovation”. Tijdens zijn college gaf hij aan dat in de toekomst de unieke 1-op-1-ervaring van klanten belangrijk zal zijn. Als voorbeeld noemde hij de Ipod, die het mogelijk maakte om een unieke muziekervaring te hebben. De vraag is nu hoe we de wijze lessen van Prahalad en Krishnan binnen de accountancy in de praktijk moeten brengen?
 
Een andere ervaring die bleef hangen was het bezoek aan een uiterst succesvolle marketmaker in Chicago. 70% van hun kosten zijn ICT-kosten en ze maken die met plezier omdat ze dankzij het slim inzetten van ICT geld kunnen verdienen. En aan de inrichting van hun schitterende kantoor op de 70ste verdieping van Sears Tower was geld verdienen geen probleem. De rol van hun brokers is aan het veranderen, dat worden steeds meer mensen die verstand hebben van ICT, omdat dit cruciaal is voor de uitoefening van hun beroep. Hoe ziet het accountantskantoor eruit dat 70% van zijn kosten besteedt aan ICT? Is dat winstgevender dan het huidige kantoor? Iets wat we zouden kunnen onderzoeken.
 
Of het bezoek aan CNN, die zien dat hun businessmodel verandert nu iedereen met twitter de reporter ter plaatse is. CNN gaat haar businessmodel dus aanpassen. Iets waar ze nog niet veel over konden zeggen, maar ik denk persoonlijk dat het toekomstige businessmodel veel meer gaat over de betrouwbaarheid van informatie. De vraag is wat de impact is van social media op onze praktijken? Daarbij denk ik in de eerste plaats aan reputatiemanagement en bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie. Ik zie de eerste kantoren hiermee heel voorzichtig experimenteren.
 
Duidelijk werd tijdens deze reis ook dat in Amerika ieder bedrijf MVO op de agenda heeft staan. Misschien dat men het nog eens extra wilde benadrukken met de Oil spill die daar dagelijks de headlines van het nieuws bepaalt. Blijkbaar is het besef wel doorgedrongen dat het misschien allemaal anders moet. Hoewel in het straatbeeld duidelijk blijft dat de amerikanen massaconsumenten zijn, als we alleen al kijken naar de enorme hoeveelheden junkfood die ze naar binnen kunnen werken. Toch zien we ook in Amerika de biologische supermarkt in het straatbeeld komen. Ik heb zelf een bezoek gebracht aan een schitterende Whole Food market, een biologische supermarkt waarbij de Nederlandse Marqt nog wat schril aftekent.
 
Volgens Prahalad en Krishnan moet je goed opletten, want het gaat om het signaleren van zwakke signalen als je de innovatie wil zoeken. In Amerika heb ik zeer veel signalen kunnen opvangen en ik wil een ieder die bezig is met innovatie, zowel binnen als buiten het beroep, aanraden om eens een keer een inspiratiereis te maken. Gewoon om in de keuken te kijken bij andere bedrijven of om colleges te volgen aan een (buitenlandse) Universiteit.

Geen opmerkingen: