15 februari 2010

Social Media wordt Social Business



Sociale media en netwerken zijn heel normaal geworden voor een groot deel van de bevolking. Ook is er een deel dat daar nog helemaal niets mee heeft. Ik merk dat vaak op bijeenkomsten en gewoon privé op verjaardagen en dergelijke. Er is een groep mensen die twittert, hyvet en LinkedInt alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. En er is een groep die daar helemaal niets van snapt. ‘Dat kost toch zeeën van tijd?’ krijg ik vaak te horen of ‘Waar haal je de tijd vandaan?’ Als ik deze mensen uitleg dat mijn mailbox helemaal leeg is, dan word ik vaak wat meewarig aangekeken: mailbox leeg, dan ben je niet belangrijk of zo. Ik heb het al vaker uitgelegd; mijn ervaring is dat zeer veel mensen nog niet gewend zijn aan de digitale hulpmiddelen die ze dagelijks gebruiken, laat staan dat ze dan het nut zien van de hulpmiddelen die er nog meer zijn. Voor de groep van non followers wordt het denk ik ook steeds ingewikkelder, zeker nu social media langzamerhand social business wordt. Immers, een goede sollicitant voor een vacature zoek je niet meer door een advertentie te zetten maar door te twitteren of te zoeken op LinkedIn. Je netwerk onderhoud je via LinkedIn of Facebook. Je persoonlijke reputatie verbeter je met een leuke blog. Wil je foto’s delen, dan doe je dat via Flickr en je bedrijfsfilm plaats je op YouTube. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat social media gebruikt is Seats2Meet. Nog beter: Seats2Meet heeft zijn eigen social media-omgeving opgezet: Mindz.com, wat het mogelijk maakt om communities te beheren. En als die dan toch willen vergaderen, waarom dan niet bij Seats2Meet? Maar er zijn inmiddels meer voorbeelden, zoals saleforce.com dat social media-aspecten in haar software heeft ingebouwd.

Persoonlijk denk ik ook dat het die kant op zal gaan; slimme ondernemingen zullen aan de slag gaan om hun klanten op te nemen in hun community. En voor alle duidelijkheid: dat gaat verder dan slechts een portaal. Dit vergt wel open communicatie en transparantie over de doelstelling van de community, anders wordt het afgestraft. Branding van een merk zal in de toekomst gebeuren via de community van klanten en het merk zal daar zorgvuldig mee om moeten gaan.

Later nog meer over social business.

Geen opmerkingen: