4 februari 2010

Business Models




Een paar weken geleden belde de hoofdredacteur van Accountancynieuws mij om even te brainstormen over de Accountancynieuwsdag 2010. Voor de vroege vogels: hij is op 12 oktober aanstaande, dus zet hem vast in uw agenda. Wij bespraken de noodzaak om met een goed gevuld vaktechnisch programma te komen, maar innovatie ook zeker niet te schuwen. Een van de onderwerpen die Frans bij mij aandroeg, was Business Models. Om eens na te denken over nieuwe businessmodellen, zoals bijvoorbeeld Yuki en BDO Direct. Dat moest telepathie geweest zijn, want de avond daarvoor had ik een vaktechnisch speuravondje gehad waarbij mijn oog gevallen was op een nieuw boek ‘Business Model Generation’. Het boek viel mij op vanwege de schitterende vormgeving en de gedachte om businessmodellen heel sterk te visualiseren. Toen ik nog wat linken volgde, ging er een nieuwe wereld voor mij open. Ik kwam tot de conclusie dat accountants veel meer moeten doen met businessmodellen en de visualisatie daarvan. Dat is wel lastig, omdat accountants niet de meest creatieve mensen zijn; dan hadden ze wel een ander vak gekozen. Toch deden de business models mij enigszins weer denken aan de typologieën van Starreveld. Dat waren toch ook modellen om de complexe wereld eenvoudiger te maken. Dat proberen de makers van het boek ook te doen, met de huidige nieuwe complexe businessmodellen van vandaag.



Hierboven bijvoorbeeld het businessmodel van Nespresso, sterk vereenvoudigd en gevisualiseerd. Er hoort natuurlijk een heel verhaal bij, maar het model maakt mij wel direct heel veel duidelijk. Hieronder nog een verwijzing naar een presentatie van Alexander Osterwalder van het businessmodel van Sellaband. Sellaband is een website waar muzikanten hun projecten kunnen laten financieren door muziekliefhebbers. In de presentatie geeft Alexander aan hoe het businessmodel in elkaar steekt aan de hand van de schets die hij uiteindelijk maakt van de organisatie.





Ik kom hier binnenkort op terug in een uitgebreider artikel.

Geen opmerkingen: