28 januari 2010

Ipad deel 2



Gisteravond om 7 uur zat ik in de trein onderweg vanuit Den Haag naar Dordrecht. Zeg maar een CO2-neutraler dagje en de trein ging zeer op tijd, dus ik had niets te klagen. Echter, aan de andere kant van de Wereld presenteerde Apple zijn nieuwste gadget; iets waar ik natuurlijk van op de hoogte wilde blijven. Gelukkig hadden de mannen van Bright en Engadget een continue twitterfeed met de laatste nieuwtjes die tijdens de presentatie aangegeven werden. Het was, zoals ik reeds in een eerdere blog schreef, al wekenlang onrustig en de laatste dagen nam de geruchtenstroom alleen nog maar toe.

En was al die buzz nu nodig? Ja en nee. Het hoort een beetje bij Apple, dat als zij een nieuw product introduceert, dat dat gepaard gaat met geruchten, dat is toch ook wel een beetje van de Apple-glans. En de wijze van presenteren, daar kunnen we natuurlijk alleen maar van leren, daar zijn inmiddels aardig wat verhalen over geschreven.

Is het product nu superinnovatief? Nee, er zijn eerder tablets geïntroduceerd. Maar Apple weet als geen ander hardware en software op eenvoudige wijze aan elkaar te koppelen. Een van mijn collega’s heeft recentelijk een Iphone en had voorheen altijd ruzie met zijn telefoon. Hij adoreert imiddels zijn Iphone vanwege de simplicity. (Probeerde Philips dat ooit ook niet?)

Ik denk dat de Ipad gaat uitgroeien tot de echte laptop. Ik heb het wel vaker geprobeerd, maar met een laptop op schoot werken, werkt toch niet praktisch. De tablet is natuurlijk, net als een boek, redelijk makkelijk op schoot te houden. De Iphone is dan eigenlijk net weer een beetje te klein om wat rustiger op te mailen of documenten te lezen. Daarnaast wordt de Ipad denk ik gewoon ook de E-book standaard. Na de appstore en de itunes komt Apple nu met een derde winkel voor boeken en films. Dit is niet nieuw, want dat doet Amazon al met de Kindle, maar de boeken zagen er wel gelikt uit. En Apple komt ook met online kranten en tijdschriften. En natuurlijk ook nog films, dus dan kan je ook rustig een film kijken. In ons gezin lopen de smaken inmiddels zo uiteen wat een goede films is, dat een persoonlijke filmkijker ook wel zijn weg zal vinden.

Komt-ie er dus in huize Tsang? Ik weet het nog niet, maar de prijzen vallen mij reuze mee (vanaf 499$) en daarmee gaat Apple wel ineens voor de massa.
Ineens bedenk ik mij dat ik vandaag in de trein al wel graag een Ipad had gehad. Een beetje surfen, wat artikelen of een boek lezen en ook nog je mail afwerken. Moet de NS wel snel met Wifi op de trein komen.

1 opmerking:

JoepNL zei

Met multitasking en flash support in de volgende 4.0 update lijkt mij dit een fantastisch product dat op functioneel vlak bijna helemaal niets nieuws doet maar desondanks toch grensverleggend en revolutionair is.

Waarschijnlijk zal de iPad wel een succes worden bij reizigers en gadgetliefhebbers, omdat het simpelweg bijna alle verschillende media die je onderweg (of thuis) kan wensen op een sublieme manier kan aanbieden.

Daarnaast zal de iPad waarschijnlijk erg aanspreken bij bejaarden en mensen die niets met computers hebben. Want laten we eerlijk wezen, hoeveel makkelijker kan het werken met een computer worden?

Daarnaast kan het misschien ook wel een zakelijk succes worden. Met de 3G versie en een Citrix app zou je wellicht daadwerkelijk overal kunnen telewerken.

Zou de iPad met het invoeren van digitale handtekeningen en door handig gebruik te maken van de agenda/e-mail mogelijkheden ook de ideale tool kunnen zijn voor vooruitstrevende secretaresses?