6 januari 2010

2010 een balansjaar?



Het nieuwe jaar is begonnen en u zit ongetwijfeld net als ik vol goede voornemens om van 2010 een succesvol jaar te maken. Ik heb mijn lijstje al gemaakt en ben dit keer uitgegaan van de 6 changes method van Leo Babauta, die je leert om 6 veranderingen door te voeren in je leven. Wilt u meer weten, kijk dan op 6changes.com. Een van de kenmerken is dat je publiek kenbaar moet maken welke 6 goede voornemens je hebt, zodat u mij daarop kunt aansturen. Nu, dat zijn nog 5 kilo afvallen (naast die twee die er bij Kerst gewoon weer zijn aangekomen), betere work life balance, vaker nee zeggen en beginnen met hardlopen. Er zijn er nog twee, maar die houd ik voor mijzelf, zij zijn te persoonlijk. Maar als ik naar het bovenstaande lijstje kijk, dan denk ik zomaar ineens dat 2010 eigenlijk een balansjaar is. Zoals zoveel mensen ben ik constant op zoek naar balans, tussen werk en privé, tussen genieten en gezondheid en ga zo nog maar even door.

Dat geldt ook voor de hele maatschappij. In de nieuwjaarsconference van Jan Jaap van der Wal hoorde ik dat wij Nederlanders de crisis niet accepteren. Wel een beetje gek, je moet wel een bord voor je kop hebben als je niet doorhad dat we uit balans zijn geraakt. In 2010 moeten we die balans weer terug vinden. Dat zorgt voor moeilijke keuzes, want de balans tussen weer meer economische groei versus een meer groene samenleving is een nieuwe, die we moeten gaan uitvinden.
Daarbij, de crisis is nog niet voorbij en de schuld die we gecreëerd hebben om onze banken te redden, moeten we eerst nog maar terug zien te verdienen. 2010 wordt geen gemakkelijk jaar, en dat klopt weer met de Chinese astrologie, want 2010 is het Jaar van de tijger. Geen eenvoudig jaar: een jaar van hardheid, moeizaamheid en veel onverwachte wendingen en veranderingen, het is maar dat u het weet.

Ook voor de accountancy zal 2010 een jaar zijn die in het teken staat van de balans. Want we moeten denk ik met zijn allen zowel voor 2009 als 2010 naar de balans van ondernemingen kijken, de verlies-en-winstrekening (lees de korte termijn) is minder belangrijk. Het herstellen van normale balansposities is denk ik de uitdaging van 2010, om te beginnen binnen de financiële sector. Binnen de nieuw te vormen beroepsorganisatie zal de goede balans gezocht moeten worden tussen de belangen van de grotere kantoren en die van de MKB-georiënteerde kantoren.

Maak uw eigen balans op voor 2010, ik wens u in ieder geval een evenwichtig 2010!

Geen opmerkingen: