5 oktober 2009

Verloren generatie



Ik mocht spreken op het congres van de NIVRA Young Professionals. ‘Leuk’, dacht ik, ‘eindelijk in contact met de generatie die het allemaal anders gaat doen. Die natuurlijk een hele frisse blik heeft op hoe zij ICT gaan inzetten om hun controles beter en efficiënter te maken.’ Ik begon verwachtingsvol aan mijn discussiesessie. Na drie minuten zei iemand ‘Maar Fouk, dat weten we toch en de oplossing is dat er iets in de opleiding fundamenteel zal moeten veranderen.’ Maar wat doen jullie er dan mee? ‘Wij niets, want wij hebben die opleiding niet gehad. En ICT is best wel complex, maar als je in je werkprogramma invult dat het niet complex is, dan krijgen we ook geen moeilijke vragen en controleren we gewoon om de computer heen.’ ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………
U snapt, ik was even stil. Om eerlijk te zijn heb ik het bovenstaande wel wat opgeklopt, maar ik had nu ook niet die groep enthousiaste mensen voor mij zitten die ik eigenlijk had verwacht. Sorry, Young Profs, maar jullie moeten eigenlijk nog een beetje feller worden. Gelukkig kwam er wel een goede voorzet. Het is een mindset. Jaaah, het is inderdaad een mindset. Hoe langer ik over dit thema nadenk, het is gewoon een mindset, de knop zal bij accountants om moeten, of zij het nu leuk vinden of niet. Nu denkt u natuurlijk: ‘Hé, daar is Fouk zijn stokpaardje weer’, maar gelukkig werd ik aan het einde van de dag ook nog een beetje geholpen door Prof.dr. P.W.A. (Peter) Eimers RA, die ook in zijn lezing aangaf dat het noodzakelijk is dat accountants meer verstand krijgen van ICT en de businessmodellen die ICT mogelijk maken. Hij gaf het voorbeeld van het bestellen van een Ipod in de Apple store. Dat moet u voor de lol ook eens een keer doen (altijd handig om naar luisterboeken te luisteren of muziek tijdens het sporten). U zult merken dat u na uw bestelling op de Nederlandse site een factuur krijgt uit Ierland, de creditcard afrekening verloopt via Paypal en de levering en de magazijnen in Nederland zijn in beheer bij TNT. Controleert u die maar lekker om de computer heen. En dan moet u niet gaan zitten klagen dat de wereld zo complex wordt, de wereld is complex en u bent accountant geworden om complexe zaken te controleren.
Dus het is een mindset. Zet u daarom allemaal even de knop om, voordat iemand anders de knop komt omzetten.

Geen opmerkingen: