8 oktober 2009

Relevantie


Afgelopen week hoorde ik in de auto de nieuwe campagne van PwC. Hierin roept een PwC’er op om na te denken over het begrip relevantie. Ik lag daar in bed nog een beetje over na te denken en ik vind hem wel heel goed gevonden. Want onafhankelijk, getrouw beeld, tolerantie en transparantie zijn allemaal moeilijk uitlegbare begrippen. Relevant is duidelijk, het gaat immers om wat relevant is. Nu zullen wel weer allerlei vaktechnische mensen opstaan die zeggen dat relevantie de lading niet dekt, in de regelgeving niet voorkomt en ingewikkeld is. Ik ben van mening dat dat niet relevant is. Ik denk namelijk dat het maatschappelijk verkeer, u weet wel, waar wij voor werken, relevantie wel begrijpt. Dus een accountant verklaart voortaan dat hij naar alles heeft gekeken wat relevant is voor het beeld van de jaarrekening. Dat betekent dus dat hij niet naar ieder dubbeltje gekeken heeft, want dat is niet relevant. Dat hij naar de AO/IB heeft gekeken – want dat is wel relevant – en dat hij natuurlijk ook naar de ICT heeft gekeken, want dat is ook relevant.

Ik weet niet uit wiens koker relevant is gekomen. Is het een accountant geweest, dan alle lof voor deze collega. Ik ben echter bang dat het afkomstig is van een slimme marketeer. Ik zie u nu al direct met uw wenkbrauwen fronsen. Maar dat is dan wel een hele slimme marketeer geweest, die in staat is goed te luisteren naar wat wij doen en die dus plotseling heeft geroepen: ‘Oooh.... dus jullie willen zeggen dat jullie accountants alleen kijken naar wat relevant is voor het beeld van de jaarrekening?’. En misschien moeten wij ook wat vaker goed luisteren

Geen opmerkingen: