17 augustus 2009

Twitter en sociale media




Jan Wietsma was mij net iets voor met een artikel over twitter en sociale media. Maar ik ben dan ook nog steeds op sabattical, en dat scheelde weer twee uurtjes achter de computer die ik nu luierend heb doorgebracht aan een Spaans strand. Jan schreef dat veel accountants zich afvroegen ‘of de klanten daar wel op zaten te wachten’. Ik werd even verrast: accountants die zich afvragen of de klanten wel op iets zitten te wachten????? Zaten onze klanten te wachten op ons? Aan de borreltafel zeggen de meeste klanten van niet. Dus dan stoppen we er maar mee? Of zou het zo zijn dat er misschien ook wel (steeds meer) klanten zijn die misschien zelf actief zijn op sociale media en op twitter? Maar dat zijn misschien niet de klanten waar u als accountant naar op zoek bent. Wanneer ik tegenwoordig een gesprek heb met iemand die ik nog nooit eerder heb ontmoet, blijkt vaak dat hij of zij mij van tevoren even Gegoogeld heeft en/of bij LinkedIn even heeft gekeken met wie hij of zij te maken heeft. In sommige gevallen hebben ze wat stukjes gelezen van mijn weblog en dan kan je daar weer het gesprek over beginnen. Dus mijns inziens zitten (potentiĆ«le) klanten daar eigenlijk wel op te wachten; een proactieve accountant die niet bevreesd is om nieuwe media te gebruiken om zijn netwerk te vergroten en die misschien ook nog wel eens voor zijn mening wenst uit te komen.

Zelf vindt het accountantskantoor Coney een goed Nederlands voorbeeld van hoe het ook kan. Ze hebben een kritisch eigen weblog waar ze de discussie niet schuwen en daarnaast zijn ze actief op twitter. Ik ken ze verder niet, maar het zou mij niets verbazen als zij ook vooral bedrijven trekken die actief zijn in de media en de ICT. Kijkt u eens op hun website.

Een Amerikaans voorbeeld is CPA peak accountants. Een virtueel accountantskantoor dat zeer actief is via twitter en daarnaast bijvoorbeeld een dienst heeft om je administratie te scannen, waarna deze automatisch geboekt wordt, vergelijk maar met Yuki. Zij kennen ook een maandelijks abonnementensysteem, misschien ook een kijkje waard.

Kortom, door het slim gebruiken van sociale media en twitter is het dus mogelijk je te profileren als een modern kantoor. Let wel, dit moet wel authentiek zijn; een weblog zonder posts of een twitter account zonder tweets levert juist het tegengestelde op.

Dat geldt overigens ook voor het gebruik van sociale media en twitter in de arbeidsmarkt. Recentelijk is er een publicatie verschenen van een 15-jarige scholier die voor een grote bank ‘onderzoek’ had gedaan naar het gebruik van sociale media en twitter door jongeren. Alle grote kranten en websites brachten het als wereldschokkend nieuws; jongeren twitteren niet. Nu heb ik het onderzoek zelf gelezen (dat hadden veel kranten ook moeten doen in plaats van het nieuws van elkaar overtypen) en voor en na het woord onderzoek kunnen een paar hele vette aanhalingstekens. Volgens mij is de scholier de echte lachende derde, die voor een paar mooie centen een slap rapportje heeft verkocht aan een aantal onwetende bankiers. Een blik in de kamer van mijn kinderen heeft mij allang geleerd dat zij niet twitteren. Waarom zouden ze? Ze hebben toch al sms en msn? Met sociale media als Linkedin en twitter haal je geen jonge twintigers binnen, maar mensen tussen de dertig en de veertig, jongelui hebben heel andere sociale netwerken. Maakt u dus ook niet de fout om te denken dat u schoolverlaters kunt aantrekken met een twitter actie.

Mocht u na dit alles nog steeds niet overtuigd zijn, kijk dan naar dit filmpje:

Geen opmerkingen: