29 mei 2009

Work 21 (deel II)



In mijn vorige blog gaf ik aan dat het echte gebruik van de technische hulpmiddelen die we hebben, kan leiden tot een andere manier van werken. Ik besef wel dat ik dat redelijk makkelijk kan roepen. Als directielid heb ik een zeer grote vrijheid in het bepalen van mijn agenda. Daarnaast heb ik geen echte klanten en dus is het nieuwe werken voor mij redelijk makkelijk toe te passen. Maar hoe introduceer je nu deze manier van werken in een accountantskantoor? In mijn voorbespreking voor het Work 21-seminar sprak ik met Roland Hameeteman, directeur en oprichter van E-Office en schrijver van het Boek ‘De kracht van mensen, organiseren in de 21ste eeuw’. Roland is al langer op zoek naar de ideale organisatievorm voor zijn eigen organisatie. Roland tekende drie figuren voor mij: een driehoek, een wolk en een rechthoek.



De driehoek symboliseert de hiërarchische organisatie en dat is eigenlijk de wijze waarop de meeste organisaties vandaag de dag zijn georganiseerd. Dat is wel lastig, omdat je binnen een organisatie creatieve mensen hebt, zeg maar de denkers, en daarnaast heb je mensen die uitvoerende werkzaamheden hebben, de doeners. En naar die verschillende mensen moet je eigenlijk ook op een verschillende manier kijken.

Dit plaatje zouden we ook over een accountantsorganisatie heen kunnen leggen. In de samenstel- en administratievedienstverleningspraktijk hebben wij natuurlijk een heleboel doeners: mensen die procesmatige handelingen verrichten, voornamelijk op kantoor. Daarnaast hebben we ook nog denkers: fiscalisten, overnamespecialisten, bedrijfskundigen, etc. De vraag is nu hoe wij onze organisatie hebben ingericht; rondom de doeners of rondom de denkers? Ik denk dat wij nog steeds heel erg hiërarchisch ingedeeld zijn en dat is de wereld van de doeners.

Tegelijkertijd worstelen wij binnen accountantskantoren met het vraagstukken van de toegevoegde waarde, het efficiënter maken van de processen en het creëren van nieuwe adviesdiensten. En bij mij begint het een beetje te dagen, dat zolang we vasthouden aan ons hiërarchische model, wij hier niet uit gaan komen. We moeten na gaan denken hoe we een organisatie gaan vormen waarin zowel plaats is voor de wolk als de rechthoek, voor zowel denkers als doeners. En is het noodzakelijk om die uit elkaar te houden of zouden er mensen zij die zowel denker als doener zijn?

Ik zal u eerlijk zeggen: ik ben daar nog niet uit, het gesprek met Roland gaf mij wel een nieuw perspectief om naar mijn eigen maar ook naar accountantskantoren in het algemeen te kijken. Het model biedt ook mogelijkheden om kritischer te kijken naar de optimalisatie van de primaire processen (de wereld van de doeners). De wereld van denkers zal je anders moeten inrichten, daar moet alles zich richten op creativiteit en het leveren van toegevoegde waarde in plaats van productiviteit en snelheid. De denkers en de doeners zullen de hulpmiddelen waarover ik in mijn vorige blog sprak ook op een andere manier gebruiken.

Kunt u mij nog volgen? Enig idee waar ik naartoe wil? Misschien heeft u wel een goede ingeving; schroom niet om deze met mij te delen.

Geen opmerkingen: