7 januari 2009

Innovatie in 2009?

Deze week werd ik door een medewerkster van de Hogeschool van Utrecht geïnterviewd over innovatie, ze was doorverwezen door het NIVRA. Dat zorgde ervoor dat ik toch ook weer goed moest nadenken over de wijze waarop ik zelf innovatie heb vormgegeven. Op de vraag ‘Hoe vaak doe je aan innovatie: altijd, af en toe of nooit?’ moet je dan wel een eerlijk antwoord geven. Het is natuurlijk niet zo dat ik de hele dag innovatief zit te zijn. We hebben als organisatie geen afdeling Research en Development. Dat zie je in de zakelijke dienstverlening en meer specifiek in de accountancy maar heel weinig. Misschien dat Alexander Leppink van BDO als verantwoordelijke voor Business Development nog het dichtste bij komt. Of ligt die rol bij uw afdeling vaktechniek? Maar met alle respect voor alle mensen die op een bureau vaktechniek werkzaam zijn; mijn ervaring is dat zij in eerste instantie vaak bezig zijn met regelgeving. Misschien werken zij soms wel als een rem op innovatie, omdat zij vaak (en dat is ook hun rol) de regelgeving strikt interpreteren om de commerciële en innovatieve flierefluiters, zoals mij, een beetje bij de les te houden.
In Accountancynieuws van vandaag neem ik overigens een beetje afscheid van innovatie, immers: het jaar van de innovatie 2008 is voorbij. 2009 wordt het jaar van de implementatie; innovatieve ideeën moeten ook gerealiseerd worden, anders heb je er nog niets aan. Betekent dit dat ik dan stop met innoveren? Helemaal niet, maar misschien is het even verstandiger om eerst de bestaande projecten uit te voeren voordat we ons weer in een nieuw avontuur storten.
In mijn altijd voortdurende speurtocht op het Internet kwam ik een leuke presentatie tegen over innovatie en de gevolgen voor je businessmodel.

Mediaplaza event \'08
View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: conference talks)

Geen opmerkingen: