21 november 2008

Beam me up Scotty: Het Nieuwe werken Live (inclusief video)

>

Gisteren heb ik gelijktijdig in Houten en Amsterdam een lezing gegeven. Tegelijkertijd, echt waar. Normaliter zou het al onmogelijk zijn om na elkaar een lezing te geven gezien het feit dat er iedere ochtend tussen Houten en Amsterdam een enorme file staat. Nee, dit was een nieuwe dimensie in presenteren; ik werd in Houten opgenomen en via het Internet overgestraald naar Amsterdam. ‘Technisch al te complex’ zult u zeggen, maar vandaag gebeurde dat met een zogenaamde Microsoft Round Table. Dat is een ingenieus apparaat waarin 4 webcams zijn verwerkt en hierdoor is-ie in staat om een beeld van 360ยบ te geven. Dus als je aan het vergaderen bent, kan men aan de overkant iedereen aan tafel zien zitten. Degene die spreekt, wordt door de Round Table automatisch groter in beeld gebracht.

Ik wil voorstellen dat we allemaal zo’n Round Table aanschaffen (ergens tussen de 2000 en 2500 euro) en dan gebruiken voor al onze vergaderingen. Ik denk dat dat heel veel files gaat schelen.

Ik merk dat in het bedrijfsleven steeds meer belangstelling bestaat voor ‘het nieuwe werken’, maar dat hier in de accountancy nog steeds met grote scepsis tegen aan gekeken wordt. Alexander Leppink liet tijdens de accountancydag nog zien hoe BDO al deze nieuwe technologie inzet. Uit de evaluatie bleek dat toch weer veel mensen dit te ver vinden gaan of denken dat het te duur is voor een ‘klein’ accountantskantoor. Dat is gek, want door onder andere Web 2.0 zijn dit soort technieken relatief goedkoop en soms ook wel gratis. Projectmatig samenwerken zou u bijvoorbeeld door middel van de door mij eerder besproken dienst ‘37signals’ kunnen doen. Het enige wat u daarvoor nodig heeft, is een internetverbinding en een credit card. Die laatste heeft u nodig om af te kunnen reken, maar er is ook een eenvoudige gratis versie.

Terug naar het nieuwe werken, want wat bedoel ik daar nu eigenlijk mee? Binnen onze organisatie hebben we dat als volgt verwoord: ‘In 2010 kan iedere medewerker vanaf iedere plek op ieder tijdstip werken aan iedere klant en heeft toegang tot de voor hem relevante kennisbronnen’. Dat lijkt simpel, maar houdt impliciet in dat al het papier dat wij vandaag de dag gebruiken, natuurlijk gedigitaliseerd moet worden.

En denkt u niet dat wij hier over een nacht ijs zijn gegaan, nee, het heeft heel wat discussie opgeleverd. Want is plek dan een werkplek of gewoon een plek, dus thuis, in een wegrestaurant, op de PDA of aan de rand van het zwembad? En moeten we er niet voor waken dat mensen niet dag en nacht gaan zitten werken? Zijn we niet bang dat mensen dan zogenaamd thuis werken maar ondertussen het gras aan het maaien zijn of misschien wel voor de kinderen aan het zorgen zijn? Die angst moet eerst weg. Persoonlijk vind ik een uitspraak van de CEO van Microsoft Nederland in dezen erg mooi: ‘Je moet vertouwen in je mensen hebben’.

Dan hoor ik vaak sceptici roepen van: ‘Ja, ik heb wel vertrouwen in mijn mensen, maaaaaaaaaaaaar’. Daar gaat het dus fout. Als je vertrouwen in je mensen hebt, dan is er geen maar, je zet een punt waar nu de komma staat. Het betekent wel dat je als leidinggevende, manager of hoe je je ook maar wil noemen, op een andere manier zal moeten werken. In plaats van toetsen op aanwezigheid ga je monitoren op de output. Ik ken namelijk genoeg mensen die heel de dag aanwezig zijn op kantoor, maar toch moeite hebben om de gewenste output op tijd af te leveren.

Persoonlijk geef ik leiding aan een aantal mensen die werken volgens de principes van het nieuwe werken. We zien elkaar dus niet de hele dag maar communiceren voornamelijk via de telefoon en via e-mail. Ik denk dat daar binnenkort ook een webcam bijkomt. Projecten houden we bij via het eerder genoemde 37signals, ook leveranciers hebben daar toegang toe. Sturen doen we voornamelijk op resultaat en output.

Basis is dus vertrouwen. Dat betekent wel dat het vertrouwen niet beschaamd mag worden, want dan ben ik ineens niet meer zo flexibel. Zo, nu even kijken hoeveel files er zijn, want dan kan ik beslissen of ik toch nog even vanaf deze plek blijf werken of dat ik op zoek ga naar mijn werkplek.

Hieronder de video van de try-out

Geen opmerkingen: