14 mei 2008

Charging



Nederland stond stil de afgelopen weken, ik zelf was ook gewoon twee weken even lekker met vakantie aan de Turkse zuidkust. Even meer life dan work op de balans, alle tijd voor het gezin. Genieten van de heerlijke Turkse keuken en gastvrijheid. Zoals altijd vliegt de tijd voorbij en schrijf ik dit op mijn laatste dag aan het strand. Nee, weest u niet bevreesd, de laptop was niet mee met vakantie. Helaas zag ik ook menig medelander die de zaak niet los kon laten en dus met of mobiel aan het oor of met de laptop op schoot zat. Tegenwoordig willen we ook het liefst bereikbaar zijn op vakantie. Dat was ik ook wel, maar wel alleen voor echt belangrijke zaken.

Dit blog is dus eerst opgeschreven tussen een aantal leuke tekeningen van de kinderen door en pas na terugkomst uitgetypt. Terug naar de laatste dag aan het strand. De jongens wilden graag parasailen, dus die uitdaging zijn we ook maar weer aangegaan, een foto ziet u hierboven. Ben ik dan helemaal niet bezig geweest met de zaak, met de trends in de accountancy? Natuurlijk wel. Mee gingen drie boeken: Leidinggeven aan professionals, niet doen! van Matthieu Weggeman (goede samenvatting afgelopen week in Accountancynieuws door Jan Wietsma, doe mij wel een plezier en lees dit zeer goede boek en niet alleen de hoogtepunten), het laatste deel van Harry Potter en Strategy en the Fat Smoker, het laatste boek van David Maister. In Accountancynieuws zal ik nog uitgebreid op het laatste boek terugkomen. Was wel een leuke confrontatie, Maister die aangeeft dat het net gaat met strategie als met te dikke mensen. Je weet wel dat het anders moet, maar je doet het toch niet. Oké, dat leverde natuurlijk weer een leuke discussie met mijn echtgenote op en daarom ga ik proberen om minimaal 10 kilo lichter op de Accountancynieuwsdag te staan.

En nu is het dus de laatste dag, het is dertig graden en er staat een flinke wind. De vanochtend nog strak blauwe zee is veranderd in een kolkende golvenmassa. Ik sta in de branding en vraag mij af of ik veel gemist zou hebben die laatste twee weken. Zou het Standard Business Reporting (XBRL) event een groot succes geworden zijn? Enkele organisaties hadden mij als spreker gevraagd maar waren helaas niet bereid om een retourtje Eindhoven-Antalya te vergoeden. Mijn inschatting is dat de accountants het massaal hebben laten afweten. Die zijn óf met vakantie óf hebben het nog retedruk met het afwikkelen van jaarstukken. Ik verwacht dat er weer een accountantskantoor de eerste XBRL BTW- of loonaangifte gedaan heeft en dat natuurlijk mooi opgeschreven in een persbericht. Ons was ook gevraagd om er met een stand te gaan staan, maar daar hebben we vanaf gezien. Veel leuker was het geweest om een enorme wand met een foto van mij aan het strand daar neer te zetten met de tekst: ‘Wij zijn al over op XBRL, dus wij zijn met vakantie!’

Ben ik dan heel erg cynisch over XBRL? Nee hoor, u had allemaal in Eindhoven moeten zijn! Om u te laten bijscholen op het gebied van XBRL, de belangrijkste ontwikkeling in de accountancy die op het punt van doorbreken staat. Waarom ik er dan niet was? Dat wat u nu moet doen, heb ik in de afgelopen jaren al gedaan. Maar u krijgt gelukkig nog kansen: op 9 oktober aanstaande geef ik een cursus XBRL in de praktijk voor de VERA. Of denkt u dat XBRL uw kantoor niet gaat raken, bent u dan niet hetzelfde als the fat smoker?

Geen opmerkingen: