25 april 2008

Life Hacking: Fingertips


Ik heb u al eens kennis laten maken met het begrip life hacking. De komende tijd ga ik op mijn weblog enkele life hacks met u delen. Dus naast de Accountancynieuws, de tussendoortjes nu ook life hacks. Vandaag de eerste met een programmaatje genaamd Fingertips. Hoe start u Word op? Gaat u dan ook met de muis naar start, klikt erop, klik op Word, of nog erger, klik op alle programma’s, klik op microsoft office, klik op Word en Word wordt geopend. Met Fingertips roept u Fingertips op met een sneltoets: alt+` (meest linkertoets voor de 1), daarna tikt uw eigen gedefinieerde code in en Word start op. Op mijn PC is dat dus alt+` +w+enter. Maar er is meer mogelijk met Fingertips, bijvoorbeeld in combinatie met outlook. Een mailtje aan mijn secretaresse is alt+`mn. Fingertips start dan automatisch outlook op, en creëert een nieuwe mail met als gedresseerde mijn secretaresse. Alt+`mnk zou dan een standaard mailtje kunnen zijn waarin ik haar vraag om koffie te halen. Aangezien het koffieapparaat bij mij voor de deur staat, is dat een overbodig mailtje.
Fingertips kan werken met vrije invoer. Stel, u bent bezig een verhaal te typen en een cliënt belt u met een vraag. U wilt de vraag toevoegen aan uw taken. Met Fingertips alt+`+tsk+ de tekst van het bericht, bijvoorbeeld: beantwoorden vraag van de heer de Witt. Fingertips maakt deze taak met deze naam aan. Sluit ik het commando met een ; dan sluit hij de boel direct ook weer af en wordt ik niet afgeleid van een programma dat op mijn scherm staat.

Ik werk zelf nu een kleine twee weken met Fingertips. Het is even wennen, maar ik heb wel het idee dat ik veel sneller werk. Tot slot biedt Fingertips de mogelijkheid om door middel van afkortingen teksten weer te geven. Voorbeeld ik tik mvg in en dit wordt automatisch vertaald in ‘met vriendelijke groet’. De hoeveelheid tekst is niet gelimiteerd: rbw is bijvoorbeeld ‘routebeschrijving Wageningen’ en bestaat uit een volledige routebeschrijving naar ons kantoor.
Interesse? http://www.getfingertips.com/

Geen opmerkingen: