20 december 2007

2007 & 2008


Het jaar loopt op zijn einde en dit is mijn laatste weblog voor 2007, omdat ik de komende twee weken graag volledig aan mijn gezin wil besteden. Voor mij betekent dat veel in de keuken staan en genieten van het leven. Dat past toch mooi in het tijdsbeeld van 2007 dat toch wel sterk in het kader van de work-life balance stond. Ik hoop dus ook dat u de komende weken tijd maakt voor uw geliefden. Het jaar 2007 was toch wel een beetje een raar jaar; het ging de accountancy redelijk voor de wind, toch waren we onrustig omdat er zoveel veranderde. Ik noem dit in mijn artikel in Accountancynieuws deze week het ‘WTA-vacuüm’, omdat door de inspanningen die kantoren moesten en moeten leveren andere ontwikkelingen even op het tweede plan kwamen. Het beroep was toch vooral met zichzelf bezig, vooral toen enkele beroepsgenoten ‘wakker’ werden en eigenlijk de discussie en de voortgang dit jaar gijzelden. Ik ben bang dat het vacuüm ook in 2008 nog zal voortduren. Eerst moeten we nog een ei leggen over uitkomsten van de Redactiecommissie en zullen we moeten afwachten hoeveel kantoren de felbegeerde vergunning gaan krijgen. Pas daarna kunnen we stoppen met navelstaren en zullen we constateren dat de wereld gewoon door is gegaan en niet gewacht heeft op ons. Tegen die tijd wordt dan bekend dat Europa het aantal wettelijke controles aanzienlijk wil beperken om zodoende de administratieve lastendruk te verlagen, dus weg wettelijke controles. Het is dus tijd om over het vacuüm heen te durven kijken en de volgende stap te zetten in de echte innovatie van ons beroep. 2008 moet dus eigenlijk het jaar van de uitdagingen en de innovatie worden.


Gebruikt u de kerst eens om daar goed over na te denken.


Rest mij u en uw geliefden een zalig kerstfeest en een uitdagend 2008 toe te wensen!

Geen opmerkingen: