7 januari 2007

Het gevecht om de werknemer

Ik ben bezig met het eerste artikel voor dit jaar. Ik heb de afgelopen weken nagedacht over de onderwerpen voor dit jaar. Persoonlijk denk ik dat de arbeidsmarkt het meest spannende wordt dit jaar. De economie trekt aan en bij veel accountantskantoren is het woord leegloop vervangen door achterstand. Tegelijkertijd is de arbeidsmarkt moeilijk en moet er gevochten worden om goede mensen in huis te halen. Het NOS journaal van gisteravond ging in op de "nieuwe werknemer" die naast een goede laptop en leaseauto vooral BOF wil. BOF staat voor Betekenis, Ontplooien en Fun.  De "zachte elementen" van een functie worden steeds belangrijker. Op het punt Betekenis kan het accountantsberoep met het nieuwe elan denk ik goed scoren. Ontplooien en fun zijn toch vooral zaken waar we goed aan moeten werken. Werken alle medewerkers binnen uw kantoor op hun niveau? Had u zelf niet meer kunnen delegeren? Moeilijk, nee hoor laten we afspreken dat u (als leidinggevende) 100 uur het komende jaar gaat besteden aan het begeleiden van uw medewerkers. Ze betrekken bij moeilijke klussen waarvoor ze misschien wel op hun tenen moeten lopen. 100 uur denkt u misschien dat is veel, u zult merken dat die 100 uur meer dan goed worden gemaakt door gemotiveerd personeel dat harder werkt en meer omzet maakt.  In mijn artikel aanstaande vrijdag in accountancynieuws meer....

Geen opmerkingen: