24 september 2015

Finovate Fall




Begin dit jaar schreef ik al over mijn bezoek aan Finovate in Londen. Voor degenen die mijn verhaal toen gemist hebben: Finovate is een beurs voor wat we ‘Fintech’ noemen. Hoewel deze beurs primair gericht is op banken, is het wel een beurs waar je een hoop kunt leren. Daarom zijn we de afgelopen dagen met een groep accountantskantoren naar Finovate Fall in New York geweest. Even was ik bang dat we alleen maar naar de volgende disruptieve e-wallet moesten kijken. Maar gelukkig waren er twee ontwikkelingen die ik zeker met jullie wil delen. De eerste was een leuke add-in voor Excel die in staat is om op basis van een Excelsheet een tekstuele analyse te maken. En niet een beetje, maar een echt goede analyse die je eigenlijk zo naar een klant zou kunnen sturen. ‘Het einde van de CFO’, grapten wij met elkaar. Maar als je even verder denkt, dan kan dus ook het opstellen van tussentijdse cijfers met een relevante analyse nog verder worden geautomatiseerd.

Maar de mind blowing applicatie kwam daarna. Stelt u zich eens voor dat u samenwerkt met uw klant in een portaal, maar dat het portaal intelligent is. Intelligent? Ja, een portaal dat de administratie en banktransacties analyseert en op basis van de analyse aan de klant vraagt om een aantal transacties toe te lichten. Het portaal dat een analyse maakt van het permanente dossier en aan de klant vraagt om de ontbrekende stukken. Volgens mij is dit weer een stap om ons werk nog efficiƫnter te maken. Deloitte is een van de partijen die investeert in deze club, dus het is niet zomaar een start-upje.
Grote les hierachter: deep learning (kunstmatige intelligentie waarbij de computer in staat om te leren) komt het laboratorium uit en is bezig om zijn weg te vinden naar de eerste applicaties. De komende jaren zullen we meer van dit soort oplossingen gaan zien. 



Buiten Finovate hebben we in New York ook nog de Belgische start-up Cashforce bezocht, die nu mag deelnemen aan het incubatorprogramma van de Barclays Bank. Cashforce maakt software die op basis van data uit ERP-systemen een liquiditeitsplanning maakt. Nu vooral nog voor grote ondernemingen en banken, maar ze denken ook na over de accountancymarkt. 

Hebben we dan nog zaken gemist? Ja, persoonlijk had ik gedacht dat we misschien wel de eerste blockchainoplossingen zouden gaan zien. Natuurlijk werd het wel eens terloops gemeld, maar nergens was het concreet. Dit kan erop duiden dat het toch nog lastig is om blockchain echt toe te passen. Ook hebben we weinig Big Data dan wel data-analyse gezien, misschien niet sexy genoeg.

In mijn vorige stuk over Finovate gaf ik aan dat de Fintech-gemeenschap niet echt naar accountantskantoren kijkt. Dat is wel een beetje aan het veranderen, gezien de hiervoor genoemde ontwikkelingen. Ik mag ook al stiekem een beetje verklappen dat we bezig zijn om in Nederland een Accountech event te organiseren. Met hetzelfde concept als Finovate, het geven van korte pitches door leveranciers. Dat mogen bestaande partijen zijn die hun laatste ontwikkelingen laten zien of nieuwe leveranciers met misschien wel een disruptieve techniek in de accountancy.

Geen opmerkingen: