3 juni 2013

Disruptive

In de laatste Accountancynieuws heb ik een artikel geschreven over disruptive technologieën die het zakelijke landschap drastisch veranderen. Op de AN ICT-dag van 30 mei jl. ging ik daar nog wat dieper op in. Er zit nog veel meer achter! Daarom deze blog, waarin ik graag wil verwijzen naar een aantal artikelen en presentaties die de basis waren voor mijn verhaal.

Als eerste dit filmpje:



Zo dachten wij dus over de mobiele telefoon in 1999, iets wat we vandaag de dag heel gewoon vinden. Dit sluit mooi aan op de woorden van Alexander Leppink tijdens de AN ICT-dag: ‘Wat vandaag innovatief lijkt, is morgen gewoon’.

Maar terug naar disruptive technologieën. De inkt van het artikel was nog niet droog, of er kwam een heel mooi praktijkvoorbeeld langs – hoewel dit natuurlijk voor de betrokkenen dramatisch is. Ik doel daarbij op het faillissement van Free Record Shop, ooit een van de succesvolste Nederlandse retailconcepten. Maar met de digitalisering van muziek en beeld was het businessmodel van Free Record Shop niet meer houdbaar. En legendarisch waren de woorden van de oprichter: ‘Ik snap de moderne consument niet meer’. Ja, dan heb je last van disruptive technologieën. 

Strategisch adviesbureau McKinsey besteedt veel aandacht aan disruptive. Ze hebben een heel mooie website en ook een goed leesbaar rapport over de 10 belangrijkste disruptive technologieën. Ook verwijzen zij naar twee mooie TED-filmpjes over dit onderwerp:





Tot slot ook nog even een verwijzing naar een filmpje en presentatie van Mary Meeker tijdens het D11 congres. Mary analyseert ICT- en internettrends en zij is een goeroe op dit gebied. Bent u nog een internetpessimist, of gelooft u totaal niet in social media? Kijkt u dan eens naar haar analyse. Speciaal voor accountants met heel veel cijfers.



en haar sheets



Zoals ik in mijn artikel over disruptive technologieën aangaf, gaat het allemaal heel snel. U moet het een beetje bijbenen, anders roept ú dadelijk dat u uw moderne klant niet meer snapt.

Oh ja en hierbij mijn sheets van de AN ICT dag:





Geen opmerkingen: