11 november 2012

Kerstgevoel



Sinterklaas is alweer bijna in het land, waardoor het ook bijna onvermijdelijk was dat Frans Heitling mij zou gaan ging bellen over het kerstnummer van Accountancynieuws. Het is immers al jaren een goede traditie om het jaar af te sluiten met een kritisch en stevig artikel, gericht op de blik vooruit. Vorig jaar was dat natuurlijk een kritisch artikel over de innovatiekracht van softwareleveranciers, waarvan ik het idee heb dat sommigen nog steeds het licht niet gezien hebben. Vandaar ook mijn recente kritische blog naar aanleiding van de ICT-special van Accountancynieuws. Kort daarna had Frans al aangegeven dat het kerstnummer van dit jaar wel een innovatiespecial zou worden.

Innovatie en accountancy; nu ik het weer opschrijf, blijf ik er toch een enorme tegenstelling in zien. Begin dit jaar durfde ik nog te roepen dat de Accountant 3.0 nog niet uitgevonden was en dat de meeste accountants nog steeds ergens onderweg zijn tussen 1.0 en 2.0. Tegelijkertijd zie ik maatschappelijk en technologisch grote veranderingen, waarop het de accountants maar niet lijkt te lukken om er een collectief antwoord op te formuleren. Dus: terwijl de markt vraagt om 3.0, blijven wij hangen op het niveau van 1.0. Op de Accountancynieuwsdag heb ik u uitgedaagd met de oproep voor gamechangers en dagenlang zat ik hoopvol bij de telefoon. Maar niemand heeft gebeld; geen opleiders, geen kantoren, geen individuele accountants. En dat snap ik wel. De laatste tijd zie ik namelijk steeds meer cynische accountants. Je herkent hen aan een aantal zaken. Bij iedere verandering die je voorspelt, hoor je hen snuiven. “De jaarrekening is helemaal nog geen commodity, mijn klanten zijn nog steeds uitermate tevreden” weten ze je te vertellen. Bij elk benchmarkcijfer dat duidt op verandering weten ze prima uit te leggen dat het cijfer niet klopt. En technologische ontwikkelingen: twitter is toch alleen voor werklozen? Dat verklaart gelijk het grote succes van die social media, want we krijgen steeds meer werklozen. Softwareleveranciers komen nooit hun afspraken na en ze rekenen veel te hoge prijzen. Ook dat is een van de waarheden die ze maar al te graag verkondigen. En het laatste herkenningspunt: ze hebben een blackberry, want ze moeten wel 24/7 in contact zijn met hun veel te grote e-mailbox. Ronny Overgoor zou hen techno-pessimisten noemen.

Kortom, ik heb u alvast gewaarschuwd. Mijn bijdrage over innovatie dit jaar gaat over onszelf. Een kritische zelfanalyse. En misschien maak ik er nog wel een oudejaarsconference van. 

4 opmerkingen:

Adrian Egas zei

Ik ben alvast benieuwd naar de kerstbijdrage. Stuk(je) zelfreflectie is heel goed voor ons beroep. En laten we dan ook eens gemaakte fouten durven toegeven en ons niet steeds achter onze beroepsregeltjes verschuilen! (die alleen wijzelf snappen)
Leren van verleden en oog op de toekomst gericht, hoe we het nog beter kunnen doen. Love it!

Vooral het punt dat de markt om accountant 3.0 vraagt en wij accountants nog op 1.0/2.0 blijven hangen is pijnlijk. Dáár ligt m.i. ons grootste verbeterpunt.
Maar dat zal verder prima geduid worden in de kerstbijdrage, denk ik.

Het kerstgevoel is in ieder geval herkenbaar...

Perry Telle, Hoornwijck Groep zei

een tip, geheel gratis. maak het tastbaar voor ons, wij zijn niet gewend te denken in beelden en op een abstract niveau. Wij zijn de mensen van de cijfers, harde feiten en vooral voorbeelden.
suc6
Leuk hoor zo'n robot beveiliging maar uiterst onleesbaar.

Anoniem zei

Helemaal eens met je verhaal, Fouk!

Ik denk dat het behoudende karakter van de accountant en de huidige verdienmodellen van kantoren innovatie en verandering sterk vertragen danwel geheel in de weg staan.

Het is mijn inziens wachten op een externe toetreder die de branche op zijn kop zet!

Kijk uit naar het kerstnummer!

Anoniem zei

Sterker nog, ik denk dat de sprong van 1.0 naar 3.0 binnen een top-30 accountantskantoor helemaal niet is te doen. Teveel te nemen hurdles mbt belangen, angsten, trots en de belangrijkste: het huidige verdienmodel!

Beter is om op basis van klantbehoeften een nieuw bedrijfsmodel te tekenen en hiervoor een apart label te starten.

Maar krijg dat plan maar eens door een partnermeeting!!!