De ICT-special van Accountancynieuws viel op de mat; een
harde klap, hij was dikker dan normaal. Ik was natuurlijk vooral benieuwd naar
het rondetafelgesprek met de softwareleveranciers. Zouden de vonken er vanaf
vliegen, zouden de Nederlandse softwareleveranciers dan eindelijk komen met de
oplossingen voor de accountant 3.0? Eind vorig jaar had ik de mannen (het zijn
alleen maar mannen) een standje gegeven, want echt innovatief zijn ze niet. Dus
nu, driekwart jaar later, hadden ze natuurlijk veel moois voor ons bedacht. En
natuurlijk helemaal HTML5, dus te gebruiken op onze pads in onze
adviesgesprekken met klanten. Wat ik wel een beetje teleurstellend vond, is dat
geen van de leveranciers mij het afgelopen jaar heeft uitgenodigd om eens mee
te denken over oplossingen voor onze praktijk. Maar men heeft intern natuurlijk
genoeg creativiteit om iets moois te verzinnen.
Dus ik op vrijdagavond snel naar het kleinste kamertje, om
even op mijn gemak kennis te nemen van al het moois dat er op ons af komt. Na
een diepe kreun kwam mijn vrouw bezorgd vragen of het wel goed ging. Nee, het
ging niet goed. Alles wat ik las, waren loze woorden, vage beloften en – misschien
nog wel erger – er werd weer afgegeven op accountants en gebruikers van de
software. Wij hebben als accountants inmiddels geleerd dat we moeten luisteren
naar onze klanten, en dat de klant altijd gelijk heeft. En terwijl wij hard ons
best doen om de verwachtingskloof met het maatschappelijk verkeer te dichten, lijkt
het wel alsof er een steeds diepere kloof ontstaat tussen de accountant en de
softwareleverancier. Wat moet je met taakgerichte software, het app-model, de
piramide en taakgerichte interfaces? En dat vermengen we dan een beetje met
SBR, elektronisch factureren, XBRL GL en het laatste buzz word ‘Big Data’. Ja,
dit is het strategische niveau van onze softwareleveranciers. Hoe wij als
accountantskantoren om moeten gaan met een steeds meer hybride wordende
omgeving, waar het verschil tussen een SaaS- en een lokale oplossing verdwijnt,
hoor ik niet. Van de traditionele leveranciers hoor ik ook niet hoe ik hun op
oude technologie gebaseerde oplossing vandaag de dag een beetje fatsoenlijk kan
installeren op een gevirtualiseerde omgeving. Het lastige is ook dat de
leveranciers langs elkaar heen – en vooral voor zichzelf – praten. Neem nu elektronisch
factureren. Als dat zo gemakkelijk is, kan ik dan nu al probleemloos mijn
facturen van pakket A naar pakket B sturen? En wordt deze factuur dan
automatisch ingelezen en geboekt, en niet globaal maar in detail? Waar is dan
het platform van de Nederlandse software-industrie, waar ik net als bij de bank
kan opgeven van welke leveranciers ik mijn facturen elektronisch wil ontvangen?
(........) Juist, dan blijft het stil.
En hoe heeft de software-industrie SBR opgepakt? Is dat in
de afgelopen jaren mooi geïntegreerd in de software, en kan ik dus mijn SBR-codes
uit het boekhoudpakket meenemen naar de rapportagesoftware en dan weer door
naar de fiscale software? Of heeft iedereen zijn eigen puist gebouwd achter het pakket? Of gewoon
ingekocht van een derde partij? Laten we dan gewoon eerlijk zijn: daar bouw je
echt geen businessmodel op.
Tot slot geven de leveranciers aan dat het businessmodel van
accountants onder druk staat en dat de jaarrekening de langste tijd heeft
gehad. Ja natuurlijk, dat wisten wij nog niet. Kijk eens naar de accountancy
top-30; dan zie je dat als een gigantische tsunami op je af komen. Maar heren,
de serieuze accountantskantoren hebben in de afgelopen jaren al lang hun
fabriek/backoffice voor de traditionele dienstverlening op orde gebracht. We werken
daar nu superefficiënt; vaak dankzij – of ondanks – jullie geweldige software.
Grote delen van de processen zijn weggeautomatiseerd en worden gevolgd door
middel van workflows, die andere zaken automatisch aansturen. We hanteren daar
al lang vaste prijzen, hoewel het vaak verdomde moeilijk is om dat in jullie
systemen weer een beetje fatsoenlijk te registreren. En, zoals in iedere
industrie met lage marges die onder druk staan, doen wij nu een beroep op onze
leveranciers om ook mee te doen om onze marges enigszins in stand te houden. Dat
betekent dat wij best bereid zijn om te betalen voor innovaties die tijd
besparen. Daar staat tegenover dat wij voor de oude, gedateerde zaken natuurlijk
minder over hebben. Boekhouden tendeert naar gratis :-). Rapportagesystemen zijn
gebaseerd op zeer verouderde technieken en zij zijn hun onderhoudsvergoedingen
dus niet meer waard. Met SBR kunnen wij ons vooralsnog niet onderscheiden, en
door de wijze waarop jullie het hebben ingebouwd, kunnen wij daar geen
efficiency mee bereiken. Dus kan het nooit zoveel kosten. In de echte industrie
neemt bij een teruggang in de markt een deel van het kanaal ook een deel voor
zijn rekening. Mijn voorstel is om volgend jaar de prijzen voor onderhoud en de
maandelijkse bedragen met 20% te verlagen; dat is zo’n beetje wat wij nu ook op
onze marge inleveren. De leverancier die dat durft te doen heeft ballen, en die
snapt echt iets van de markt. De ICT-special van Accountancynieuws is op het
kleine kamertje achtergebleven; u mag zelf invullen wat ik ermee gedaan heb.
2 opmerkingen:
Wordt het dan geen tijd voor de Accountant om zijn eigen Apps te maken. Waarom wachten op de softwareleveranciers op hun interpretatie over wat een accountant nodig heeft.
Als de verwachtingskloof tussen klant en accountant door gebrek aan goede applicaties niet te overbruggen valt. Is het dan niet de methode om jezelf te onderscheiden?
Al is het alleen maar op gebied van advisering.
Op het gebied van geautomatiseerd boekhouden moet al helemaal niet worden gewacht op de softwareleveranciers. Als wij vinden dat wij dit nodig hebben om te kunnen overleven, waarom dan niet de programmatuur eisen van onze leveranciers. Immers wij zijn toch ook klant?
En anders worden wij toch hun concurrent? Ik zie hier dus gaten in hun diensverlening dus kansen voor nieuwe ondernemers.
Ik vind het te makkelijk om de softwareleveranciers de schuld te gaan geven. Ik denk ook niet dat dit de methode moet zijn om ze wakker te schudden. Dat doe je in mijn optiek alleen als je het voorbeeld geeft.
Er is in de markt een oplossing voor het koppelen van data tussen verschillende applicaties. De zogenaamde Enterprise Service Bus (ESB). IBM WebSphere en Microsoft Biztalk zijn daar voorbeelden van.
Via webservices wordt de data via XML format aangeboden aan de ESB, deze zorgt voor de juiste datatransactie naar de andere applicaties op basis van opgestelde businesrules.
In de automotive industrie en reisbranche worden ESB's al langer toegepast.
Een reactie posten