Misschien heeft u het persbericht al gelezen: vandaag, 14 juni, introduceren BusinessCompleet.nl, Triodor en Alfa Accountants en Adviseurs gratis online boekhouden (social bookkeeping) in de Nederlandse markt.
Voor het begin van dit verhaal moet ik 15 maanden terug in de tijd, toen ik door een goede relatie bij de bank in contact werd gebracht ‘met een partij die een boekhoudpakket wil ontwikkelen’. En of ik met mijn achtergrond misschien eens met hen wilde meedenken. In onze vestiging in Bleiswijk had ik mijn eerste ontmoeting met Serge en Fabienne van BusinessCompleet.nl. Zij hadden al een aantal jaren geleden BusinessCompleet.nl opgezet als een portaal voor need-to-know informatie voor ondernemers. En nu wilden ze daar need-to-have applicaties aan toevoegen, waaronder een online boekhoudpakket. Geen gekke gedachte op zich. Maar ik waarschuwde hen wel voor het feit dat er al veel spelers op de markt waren en dat het niet eenvoudig zou zijn om als nieuwe speler in deze markt voet aan de grond te krijgen. En hadden ze wel goed nagedacht over het businessmodel, want het is vooral eerst investeren en later in kleine maandelijkse bedragen terugverdienen. Serge en Fabienne zaten mij een beetje lachend aan te kijken en ik dacht ‘Nemen ze mijn verhaal wel serieus?’ Vervolgens legden ze mij uit dat BusinessCompleet.nl een gratis portaal was voor ondernemers en dat zij ook nieuwe applicaties gratis wilden gaan aanbieden.................. Gratis, gratis, gratis?????? Ik voelde een lichte hoofdpijn opkomen, ik was ernstig in verwarring. Natuurlijk, Google is gratis, Facebook is gratis en twitter ook. Maar een gratis online boekhoudpakket…wordt het dan niet heel goedkoop? Ik herinnerde mij uit een heel ver verleden een bijna gratis boekhoudpakket van de HCC; het werkte wel, maar had veel beperkingen. Het moet wel goed zijn, zeker als het gratis is! Dus is het verstandig om het te laten certificeren door de SRA en ook op beveiligingsgebied zal het pakket grondig moeten worden getest.En in mijn achterhoofd bleef dat gratis maar knagen. Tegelijkertijd dacht ik aan al die startersbijeenkomsten over boekhouden die ik voor de KvK heb gegeven. Daar vertelde ik de starters altijd hoe belangrijk het was om een goede administratie te voeren, want als ondernemer ontvang je geen loonstrookje en als je dus wilt weten wat je verdiend hebt, dan zul je dat zelf moeten bijhouden. Maar die starters hikten vaak wel op tegen de prijs van een boekhoudpakket; een paar tientjes in de maand lijkt niet veel, maar als starter moet je kritisch naar de kosten kijken.
En zo spraken wij over meer zaken van het boekhoudpakket. Toen we bijna klaar waren met het gesprek vroeg Serge mij of Alfa niet wilde meedoen met het gratis boekhoudpakket. Tja, een paar jaar geleden heb ik bewust de softwarewereld verlaten en wilde ik mij juist weer op accountancy richten. Maar nu had ik wel de kans om beide te combineren en de introductie van een gratis boekhoudpakket zou de markt toch wel weer een beetje opschudden. En dat is mijns inziens ook wel nodig. Serge en Fabienne vroegen mij wel hoeveel maanden ons besluitvormingsproces zou gaan duren, want ze hadden inmiddels wel een beetje ervaring met accountantskantoren en trage besluitvormingsprocessen. ‘Geef mij een maand en we zijn rond’ zei ik, waarop Serge en Fabienne mij enigszins verbaasd aankeken. Die verbazing werd nog groter toen ik twee weken later uitlegde dat we er in principe uit waren, maar dat we uiteraard de details van het contract wel goed moesten uitwerken. Binnen een maand was het contract getekend.
En waarom doet Alfa mee? Omdat wij serieus van mening zijn dat we met een gratis boekhoudpakket veel startende en kleine ondernemers een plezier doen om hun eigen administratie goed te kunnen voeren. Is het dan marketing? Misschien wel. Je kunt natuurlijk ook je naam op het shirt van een of andere voetbalclub zetten, maar wij vinden dit charmanter en beter aansluiten bij ons credo dat wij de ondernemende mens centraal stellen. En natuurlijk vinden wij het leuk als ondernemers het initiatief omarmen en klant bij Alfa willen worden.
Nu zijn we 15 maanden verder en durven we Nederland te verrassen met een gratis online boekhoudpakket, dat naar onze mening de toets der kritiek kan doorstaan. Inmiddels is de software ook gecertificeerd door de SRA. En voor de criticasters daarover beginnen: ik heb mij 100% afzijdig gehouden van het gehele certificeringsproces. Het team van Jochem en Sandra, die het project hebben gedragen, heeft fantastisch werk verricht. Er is verschrikkelijk hard gewerkt, we hebben tegenslagen gehad, en deadlines bleken toch niet gehaald te worden omdat we uiteindelijk wilden gaan voor een goed pakket onder het motto gratis is niet goedkoop. Eind december schrokken we ons rot toen op accountant.nl nieuwsberichten verschenen over een gratis online boekhoudpakket. Gelukkig bleek dit over een Canadees initiatief te gaan en alhoewel de discussie over gratis nog enkele weken doorwoedde op verschillende accountancyfora, hebben wij tot op heden geen echt gratis Nederlands initiatief op de markt gezien.
Maar nu is het aan de gebruikers van het pakket en we zijn uiteraard benieuwd naar hun mening over het pakket. We spreken inmiddels over social bookkeeping en dat betekent niet dat uw cijfers dadelijk over het internet vliegen. Nee, we spreken over social bookkeeping omdat het boekhoudsysteem ook een benchmarkingsysteem bevat, zodat u dadelijk kunt kijken hoe u het als ondernemer doet ten opzichte van uw collega’s. En via het forum kunt u vragen stellen, maar misschien ook antwoorden geven aan collega-ondernemers. Het boekhoudpakket wordt daarmee geïncorporeerd binnen het gedachtegoed van BusinessCompleet.nl; een platform voor en door ondernemers. En we zijn nog niet klaar; we bouwen nog aan meer functionaliteit en natuurlijk ook nog aan een app.
Ik maak misschien geen vrienden onder ex-collega’s en softwareleveranciers. Maar hebben die in de afgelopen jaren niets steeds verteld dat het businessmodel van de accountancy drastisch aan vervanging toe was? Nu, softwareleveranciers, jullie model dus ook. We doen exact hetzelfde maar dan gratis ;-). Tijdens de Tuacc-bijeenkomst gaf Bas van der Veldt (AFAS) een mooie vergelijking tussen softwareleveranciers, uitgevers en accountants en wat ze niet goed doen. Wat wij vandaag lanceren, is een samenwerking tussen softwareleverancier, uitgever en accountant en dat levert een nieuw businessmodel op.
Tot slot wil ik Serge en Fabienne bedanken voor het avontuur waar jullie ons 15 maanden geleden in meenamen. Het was af en toe net een rollercoaster, maar jullie kunnen trots zijn op het resultaat.
Social Bookkeeping is altijd:
6 opmerkingen:
Fouk, praten over innovatie is +1. innovatie stimuleren is +2. ZELF innoveren is +100!
heb zelf niets net boekhouden (klinkt voor velen vreemd omdat ik accountant ben, maar gratis borkhouden en een sicial platform om elkaar te helpen... dat vind ik een mooie combi! De funfactor die er aan zit geeft het ook iets extra's.
wens jou, je businesspartners en Alfa dus veel plezier met dit mooie initiatief!
Henk
Proficiat! Ik ben zeer nieuwsgierig hoe het online boekhoudwereldje er over pak- em- beet 1 jaar uitziet.
Die kussens liggen al een tijd stil. Hen opschudden zou weleens een hoop stof kunnen doen opwaaien!
Heel benieuwd nar de functionaliteit en met name de social kant en wellicht ook inzicht in (afwijkend) gedrag van klanten?
Anyhow succes!
Dit is waarop we al een aantal jaren zitten te wachten. Vooral de kleine startende ondernemer of zzp'er is hiermee gebaat en hoeven geen dure pakketten te kopen of met illegale software te kopen. Wij gaan het in elk geval uitproberen en bij onze mkb bedrijven invoeren.
Dank aan jullie dat dit nu mogelijk is.
Wil Eijkenboom
Boekhouden, ja, dat moet ook gebeuren. En aangifte doen, dus de fiscale jaarrekening opstellen. Eventueel ook iets neerleggen bij de KvK, al geldt dat niet voor de meeste starters. Een beetje onderneming moet natuurlijk een IFRS-jaarrekening presenteren of US GAAP of nog iets anders. Dat betreft allemaal Financial Accounting. Voor sommige ondernemers is het dan klaar, die runnen hun tent op basis van niet-financiële stuurgegevens. De fiscale winst en ook de IFRS-winst is natuurlijk niet de echte winst. Wie zei ook weer Profit is an opinion? Voor echt winst meten, loepzuiver en supersnel (Management Accounting) - helaas niet helemaal gratis, bij mij moet de schoorsteen blijven roken) surf naar www.periodprofitmeasurement.com
Ik ben reuze benieuwd naar deze software
Een reactie posten